Thomas Rabou rechtstreeks uit Thailand (1) // Algemeen

Hallo mensen,

Ik heb net uitgevonden dat je hier voor 25 baht (omgerekend 40 eurocent??) een heel uur kan internetten. Had ik dat maar eerder geweten. In het hotel kost een uur namelijk ruim 6 euri, en dat vond ik iets te veel van het goede. Ik heb al een hoop foto’s gemaakt, alleen kan ik op deze computer de foto’s niet uploaden. Ik heb nog genoeg geheugen om foto’s te maken, dus komt dat op zich wel goed.
Ik had een uur vertraging op Schiphol en ik moest een uur wachten voor de paspoortcontrole in Thailand. Nog nooit zoiets traags meegemaakt. Gelukkig hadden de mensen van de organisatie wel op mij gewacht, dus dat was wel een opluchting, anders had ik daar on my own in Bangkok gestaan. Het hotel is goed, de kamer is goed, maar niks bijzonders verder. Het uitzicht vanuit onze kamer is bizar, maar wacht de foto’s maar af zou ik zeggen. Het eten is erg goed hier, zolang je …

… de normale dingen maar eet, anders is de kans om ziek te worden wel aanwezig. Ik zit op één kamer met Rhys Pollock (foto), een puike gast uit Australië en ik kan goed met hem opschieten. Verder heb ik Oggi (MGL), Fuyu (CHN) en Reid (NZL) als ploegmaten, allemaal goede kerels, dus dat is mooi. We hebben net een fotoshoot van de organisatie achter de rug, dus ik denk dat er op www.tourofsiam.com binnenkort wel foto’s zullen komen. Onze Thaise masseur is trouwens ook aangekomen, dus straks staat er nog een uur massage op het programma. Ja, het leven is hard als wielrenner. Thaise massage met hete olie kost trouwens maar 400 baht (9 euri), dus ik weet nu al wat ik de laatste resterende dag ga doen!
We hebben hier nu twee trainingen achter de rug. Het verkeer hier is ongelooflijk, maar gelukkig krijg je als wielrenner genoeg ruimte, want de mensen zijn hier over het algemeen erg aardig. Eenmaal uit Bangkok zijn de wegen rustig en het uitzicht mooi, tropische bomen en groene (maïs?)velden. Het weer is me meegevallen, rond de 30 graden, maar ik heb er geen problemen mee, ik ben al een beetje bruin geworden, dus dat is wel relaxt.
Verder heb ik niet veel te melden, behalve dan dat ik komende week waarschijnlijk geen tijd heb om te internetten, maar tussen de Ronde van Siam en die van Thailand in zal ik zeker weer een update geven. We vliegen 22 januari naar Chiang Mai, en dan start twee dagen later daar de Ronde van Thailand.
Morgen is het ontbijt gepland om half zeven. Het vertrek naar de (officieuze) startplaats is om 8 uur. Een uur later gaan we met lokale fietsers naar het officiële vertrek. Dat is 20 km verderop, waar pas om 12.30 uur het startschot wordt gelost, dus dat wordt een lange dag. In die 20 km komen we overigens veel bezienswaardigheden tegen, dus dat is denk ik wel de moeite waard.
Verder voorlopig geen nieuws.

Tot ziens,

Thomas

PS. Heb ik toch nog een soort van eigen blog Tom S!!!

Lees ook:Voorbeschouwing Tour de France 2014 en alles wat u moet weten! (+livestreams)
Lees ook:Hevige commotie rondom Milaan-San Remo 2014, wie doen er nou eigenlijk wel en niet mee?
Lees ook:Voorbeschouwing etappe 16 Vuelta a Espana 2014 en alles wat u moet weten!
Lees ook:Column Wouter Hendriksen: zwart ijs
Lees ook:Column Joost Miljoen: De fans als grootste vijand

18 Reacties // Reageer

18 thoughts on “Thomas Rabou rechtstreeks uit Thailand (1)

  1. theo

    Een heuse ronde van Siam/Thailand. Wie had dat tien jaar geleden kunnen bevroeden.
    Daarom hier een stuk uit mijn reisdagboek van destijds.

    PANTER EN TIJGER

    “Panther no good” zei de man wijzend op een paarse fiets. Concorde, Eddy Merckx, Pinarello en Panther, een verzameling koersfietsen, wat slordig gestald in de catacomben van een gloednieuwe wielerbaan. Plaats van handeling Chiang Mai, begin november 1995.

    Chiang Mai, was dat niet waar Jean Pierre Heynderickx laatst nog eens zijn neus aan het venster kwam steken? Klinkt in ieder geval Chinees genoeg voor onze westerse oren. Fout dus. Chiang Mai is de tweede stad van Thailand.

    Thailand, je weet wel, waar die mooie nieuwe duo compound en hi-tech bandjes en tubes vandaan komen. Logisch natuurlijk, want het ligt dicht genoeg bij China om ook iedereen te laten fietsen. Weer fout dus. In Thailand fietst geen mens, echt niemand. Auto’s, bussen, “tuk-tuks” en andersoortige taxi’s, motoren en brommers – vooral brommers – bepalen het verkeersbeeld. Daar waar de politie met gasmasker op het verkeer regelt, laat je het wel uit je hoofd om te gaan fietsen. Maar ook op het platteland geen enkele “supporter van het velooske” (zoals Lomme Driessens zichzelf ooit omschreef) te bekennen.

    Ik viel dan ook zowat van mijn brommer toen ik ze zag rijden op de vluchtstrook van de Super Highway “Asia no. 1”: heuse coureurs. Een groep Aziatische wielrenners, oefenend op tijdritfietsen.
    Het was alsof ik water zag branden!
    Twee kilometer voor het MAKRO-filiaal (ook daar) van Chiang Mai raasden ze over het beton. Je zou nog eerder Eskimo’s rustig peddelend op de Congo-rivier verwachten.
    Op weg zijnde naar weer een olifantenafrichterij, houtsnij-familie, Buddhabeelden-ateliertje en krokodillenfarm kon ik natuurlijk niet direct achter dit tiende wereldwonder aan. Maar mijn nieuwsgierigheid was wel geprikkeld en de volgende dag begon de speurtocht.
    Grote affiches en televisiereclames hadden me op het spoor gezet. Vanaf 9 december worden namelijk in Chiang Mai de S(outh) E(ast) A(sian)-Games gehouden. Nog nooit van gehoord, maar toch is het dit jaar al de 18e editie. Een soort alternatieve Olympische Spelen. Voor al die frêle mannekes en vrouwkes uit Zuid-Oost-Azië die in Los Angeles, Moskou of straks Atlanta geen schijn van kans hebben. Op zoek dus naar het Olympisch dorp en de stadions.
    Na wederom heel wat omzwervingen in het Thaise stadsverkeer en de daarbij behorende aanslag op je gezondheid te hebben getrotseerd staan we inderdaad voor het Chiang Mai Sports Complex. Fonkelnieuw, nog in de afwerkingsfase. Voor de poort van het dorp staan twee strenge security- mannen. Piepjong, maar ze zien er in hun kaki uniform, compleet met onderscheidingen, toch uit als zwaar gedecoreerde oorlogshelden. In eerste instantie reageren ze onverbiddelijk: we mogen er niet in.
    Maar allengs beseffen ze dat – hier in Thailand – een Europese man van mijn leeftijd op een gehuurde brommer met op de buddy seat zijn bloedeigen vrouw nauwelijks een risicofactor kan betekenen.
    Ze strijken over hun hart en we rijden langs indrukwekkende complexen, stadions, sporthallen, radio- en t.v. zendinstallaties, zwembaden, noem maar op; de hele mik-mak. Alles pico bello. Ook een wielerbaan? Maar zeker, de piste, een fraai cementen exemplaar ontbreekt niet.

    Net als we op het punt staan om het Honda-tje weer richting stad te sturen arriveert bij de velodrome een gloednieuwe legertruck. Achter uit de bak rollen een stel atleten. Die kans laat ik me niet ontgaan. “Allez mannen, kan ik uw materiaal en logies niet eens bekijken alsjeblieft” Geen probleem. Thais zijn uitermate vriendelijke mensen, zonder al te veel reserves. Natuurlijk wil de trotse Thaise Nationale Selectie (waar ze vandaan zijn gehaald is me nog een raadsel) alles laten zien.
    “Panther no good” dus! Na een foto getrokken te hebben van de groep, posteren we ons hoog op de tribunes: de mannen beginnen de training achter de brommer.
    De SEA-Games – “sponsored by Carlsburg beer” – ongetwijfeld een eersteklas gebeurtenis. Maar hoe lang zal daarna de baan ongebruikt blijven liggen?
    Daarom hier een bericht voor de heer Hein Verbruggen, die zo graag mondiaal wil en – vanuit zijn professie – bij het begrip emerging markets het kwijl al over de kin voelt lopen.
    Beste Hein, in Chiang Mai hebben ze een fraaie baan, goeie wegen en het asfaltmachien stand-by, leuke bulten om tegenop te rijen, knappe masseuses voor het “warmzetten”, good food & better beverage en minstens een honderdduizend nieuwsgierige Thais. Wat, Hein, let je om daar een Championat Mondial te organiseren.
    Ik wil wedden dat Heineken mee wil doen.
    By the way; ‘t zijn de 18e SEA-Games, dus wie weet misschien liggen er nog wel 17 andere ongebruikte pistes in de schoot van de Aziatische tijgers verborgen. Voor het geval dat.

      /   Reply  / 
  2. Eugène Jacobs

    Beste Fred,

    Hoe komt Thomas in een Chinese ploeg terecht? Hoe gaat zoiets? Doen er meer Nederlanders aan die Tour of Siam mee? En andere Europese renners?
    Ik had er nog nooit van gehoord. Wel een karaktermannetje, die Thomas. Ik ga hem zeker op die site volgen.

    mvg. Eugène

      /   Reply  / 
  3. Karien Rabou

    Hallo Eugene,

    Thomas is een jongen die zeker talent heeft. Helaas zijn er in Nederland voor getalenteerde jonge renners die van hun hobby hun beroep willen maken niet zoveel mogelijkheden. Thomas heeft vooral talent om te klimmen en om die reden heeft hij veel wedstrijden gereden in Belgie en Frankrijk. Jan.-febr. 2005 is hij naar Zuid Afrika geweest om te gaan rijden voor Konica Minolta. Uiteindelijk heeft hij het daar beloofde contract niet gekregen. De manier waarop was niet bepaald netjes, maar hij is vol goede moed verder gegaan. De rest van het jaar heeft hij gereden voor RABC.(Antwerpen)
    Daardoor is hij in Nederland minder bekend.
    Hij is vastbesloten om zijn doel te bereiken en zoekt daarom zelf naar ploegen waarvoor hij graag wil rijden en waarvoor hij iets kan betekenen. Hij ‘sollicteert’ gewoon. Inmiddels is hij wel opgemerkt in wielerland.
    Zo is hij bijvoorbeeld met de nationale selectie meegeweest naar de Pyreneeën, waar hij, met zijn gebroken sleutelbeen in een brace, niet onverdienstelijk gereden heeft.
    Hij traint fanatiek, is heel bewust met zijn voeding bezig en zoekt op Internet naar ploegen die hem aanspreken. Een ervan is Marco Polo, een in China geregistreerde ploeg met nederlandse leiding. Daar hadden ze voor dit jaar nog een renner nodig en Thomas werd uitgenodigd voor een gesprek. Dat heeft geresulteerd in een contract. Een geweldige ervaring! Contacten met renners uit de hele wereld en om te beginnen al naar Thailand! Thomas is vast besloten om te laten zien wat hij kan.
    Wat de toekomst hem zal brengen wachten we maar af!
    Op de site van de Tour of Siam kun je alle teams zien. Er zijn een aantal Europese ploegen, waaronder 1 uit Nederland. Ik geloof dat er ook nog een Nederlander uitkomt in het Indonesische team.
    groeten, Karien

      /   Reply  / 
  4. Fred van Slogteren

    Even ter aanvulling op de informatie van Karien. Er doet ook een Nederlandse vijfmansploeg mee. Dat is de ploeg van Ruiter Dakkapellen en dat is volgens mij de verenigingssponsor van W.V. Westfrisia. De renners zijn: Dennis Leliveld, Menno de Boer, Florian Smits, Rudy Vriend en Lex Nederlof. Dan doet ook Arno Pedersen mee. Die komt uit voor een Indonesische ploeg met de naam BACP Bentang Muda. En dan natuurlijk Thomas in de Marco Polo-ploeg.
    Dat er niet één maar zeven Nederlanders meedoen betekent dus dat er meer mensen in Nederland zijn die contact hebben met de renners. Ook zij zijn van harte welkom om op deze blog te reageren over de ervaringen van hun favoriete renner in dat verre land.

    Groet!

    Fred

      /   Reply  / 
  5. Edwin Achterberg

    Hallo,

    Zoals jullie wellicht weten gaat het goed met Thomas (http://www.tourdesiam.com). Hij zat in de kopgroep van 16 man en werd 11de. Ook Rudy Vriend was mee in deze beslissende ontsnapping (9de). De voorsprong was 2min 30sec. De broers Fukushima werden 1 en 2. Let op hen tijdens de tour de langkawi!

    Wellicht weten jullie ook dat zowel Lex Nederlof als Anno Pedersen vaak met Marco Polo op stap zijn geweest. Ook Tjarco Cuppens die met een Duitse ploeg fietst heeft wedstrijden gereden met Marco Polo. De wereld is dus erg klein…
    Kijk voor wedstrijd(reis)verslagen van bv Tibet, China, Pakistan, Burkina Faso, Indonesie, Bolivia, Uruguay etc etc op http://www.marcopolocycling.com. Ook http://www.wielrennersvoorwielrenners.nl is een bezoekje waard!

    Gr Edwin Achterberg

      /   Reply  / 
  6. Karien Rabou

    Hallo Edwin,

    Bedankt voor je aanvulling.
    Helaas ken ik al deze jongens niet, sommigen wel van naam.
    Even een kleine correctie, het is http://www.tourofsiam.com/
    Ik heb nog niet van Thomas gehoord of hij nederlandse renners uit de andere teams ontmoet heeft. Waarschijnlijk is hij te druk met zijn eigen team. Zijn collega-renners had hij ook nog niet eerder ontmoet.
    Ik wens ze allemaal heel veel succes en plezier in Thailand.
    Ook ik zou het leuk vinden als er nieuws van de andere nederlanders op deze blog komt.

      /   Reply  / 
  7. Jasper Leunk

    Wat een leuke weblog dit! Pas gisteren ontdekt terwijl ik dacht de meeste wielersites al te kennen. Beetje de stijl van De Muur/Wilfried de Jong met al die mooie verhalen! Een pareltje die in mijn bookmarks is toegevoegd. Ga zo door Fred e.a.

    Ik heb nog een reis gemaakt in Thailand. Vooral Chang Mai vond ik briljant. Ik hoop dat Thomas en concullega’s niet te veel last hebben van de smog in onder meer Bangkok, want die is echt verschrikkelijk daar. Ben benieuwd hoe de Thaise politie het verkeer gaat leiden rondom deze tour, want ook het verkeer is killing. Succes iig!

      /   Reply  / 
  8. Thomas Rabou

    maandag 16 januari 2006 3:04
    Goed nieuws. Gisteren in een 16mans-kopgroep, met meer dan 2 minuten op een eerste groep achtervolgers en 3,5 minuten voorsprong op het peloton.

    Ik sta nu 13e in het klassement op 31 seconden van de leider.

    Over 4 uur start de 2e etappe. Altijd handig een paar computers in het hotel. Net ontbijt achter de rug, dus nu even tijd om te mailen.

    Gisteren voor 1e etappe fietstochtt door Bangkok met lokale fietsers, we kwamen langs vele bezienswaardigheden, dus op de fiets heel wat foto’s geschoten.

    1e etappe was heet, laatste half uur kwam ik in een 2e groepje terecht, en we reden naar de kopgroep toe(met daarin Rhys), en zo ontstond een kopgroep van 16 man met 2 van ons erbij, dus we deden goede zaken. We staan op dit moment 2e in ploegenklassement, net achter de Japanse nationale selectie.

    Tot nu toe gaat alles dus goed, vandaag redelijk gemakkelijke vlakke etappe van 117km, dus normaal gesproken kunnen we vandaag onze goede positie zeker wel behouden.

    Ben ook nog in contact geweest met een Nederlandse fotograaf, woonachtig in Thailand.
    Gisteren na de etappe moesten we nog ruim 3 uur reizen. We gingen met de hele koerskaravaan in colonne over de weg, de politie hield voor ons de hele weg vrij, tegenliggers werden naar de zijkant gedrukt, dus we waren relatief snel bij de volgende startplaats.

    Heb me niet verveeld tijdens de reis, want het uitzicht was bij tijd en wijle adembenemend, helaas had ik op dat moment geen fototoestel bij me, maar er komen vast nog genoeg momenten om foto’s te maken.

    Raar dat er nog geen uitslagen online staan. De uitslagen hangen hier al aan de muur. Maar misschien komen de uitslagen nog wel op Internet.

    Morgen is de start al om 9 uur (217 km) dus ik denk dat ik dan geen tijd heb om te mailen. Mischien overmorgen weer…

    Tot nu toe gaat alles goed hier in ieder geval! Hoe is het weer in Nederland trouwens?

      /   Reply  / 
  9. Karien Rabou

    Het is in Thailand 6 uur later als in Nederland.
    Als Thomas schrijft dat de start om 9 uur is, is dat bij ons dus om 3 uur ‘s nachts.
    Tegen de tijd dat wij wakker worden en/of gaan werken zijn ze dus al weer gefinished.
    Groet,

    Karien

      /   Reply  / 
  10. Karien Rabou

    De uitslag staat op de site!
    Thomas is vandaag 15e geworden en stijgt daarmee in het algemeen klassement naar de 6e plaats.
    Er zaten 4 renners van MPC bij de eerste 21.
    Thomas kan helaas niet zo goed sprinten….
    Het Marco Polo team staat nu op de eerste plaats in het ploegenklassement.
    Het gaat wel erg goed. Nu maar hopen dat dat zo blijft!
    Succes!

    Karien

      /   Reply  / 
  11. Ploeglijder

    Leuk om Thomas hier te volgen al was hij mij natuurlijk al eerder opgevallen. Hij begint erg sterk en geeft direct zijn visitekaartje af. En Karien ik weet dat hij er alles voor doet, maar al zou het niet lukken zijn dit natuurlijk al onvergetelijke ervaringen. Thomas succes verder en hou ons op de hoogte!

      /   Reply  / 
  12. Eugène Jacobs

    Kom op, wielerliefhebbers van Nederland. Geef Thomas en die andere Nederlanders in de Tour of Siam je morele steun en schrijf op de blog van Fred een aanmoediging.

    THOMAS GA ZO DOOR! WE VOLGEN JE OP DE BLOG!

      /   Reply  / 
  13. Tom S.

    Eyh Mensen,

    Toch mooi dat internet. Thomas succes verder! met een beetje vertrouwen komt het allemaal goed.

    Zolang je elke dag beter gaat rijden komt het podium ook dichterbij.

    Mooi man!!

    See ya in Holland over een paar weken.

    Gr,

    Tom S.

      /   Reply  / 
  14. Karien Rabou

    Thomas werd in de 3e etappe 59e en zakt daardoor in het algemeen klassement een plaatsje. Hij staat nu 7e.
    Marco Polo heeft de eerste plaats in het ploegenklassement.
    Ik heb nog niets gehoord van Thomas zelf.
    Wie weet meldt hij zich vandaag nog wel, hoewel het daar nu al bijna 22.30 uur is.
    Ze zullen wel op tijd naar bed gaan…..

      /   Reply  / 
  15. Remon Poland

    Ruiter Dakkapellen is niet de sponsor van west frisia. Dit is een nieuwe sponsorselectie (LSE) onder leiding van Paul Tabak uit Egmond Binnen. Paul was ploegleider bij de BRC Kennemerland uit Beverwijk en is daar nog actief binnen de vereniging. Het grootste deel van de renners is ook overgekomen vanuit Kennemerland.

      /   Reply  / 
  16. Jeroen Bax

    Thomas is, voor zover ik het als leek kan beoordelen, zeker een talent, met een paar goede rennersbenen. Hij is nog wat bescheiden, maar bij een goede klassering zal dat naar ik verwacht wel verandering in komen. Daarom ploegleiders, hou hem in de gaten, want het is zeker een jongen met potentie en voor je het weet vis je achter het net. Ik hoop dat hij zijn doel zal bereiken en zal hem daarin zoveel mogelijk supporten.
    Dus Thomas, ik wens je alle succes en een glanzende carriére en zoals we inmiddels weten zijn er meer 21 jarige Brabanders die op sportgebied furore maken (snelle Jelle), dus waarom zou dat voor jou niet zijn weggelegd.
    Veel succes.
    Met een hartelijke groet,

    Jeroen.

      /   Reply  / 
  17. Frans Vonk

    Hoi Thomas,
    ‘N voortvarende start.Verwachtingen tot nu toe overtroffen,maar er zat spanning op de benen ,toch? Keigaaf dat het zo lekker gaat.Rij je niet over de kop en geniet vooral.Was de zonnebrandfactor voldoende?
    Groetjes Frans

      /   Reply  / 
  18. Janny Meijners

    Even een vraagje aan Remon Poland van Ruiter Dakkapellen. Heeft de wielerploeg al een eigen website?

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>