De Deen Michael Rasmussen zegt dat hij uitgenodigd was bij een ploeg
voor contractbesprekingen, maar dat hij deze uitgesteld heeft totdat
het UCI een oordeel heeft gegeven over zijn toekomst. "Het heeft geen
zin om nu een contract te tekenen en over twee maanden te horen dat ik
niet mag fietsen. Ik wil niet voor een clown aangezien aangezien
worden".
De huidige rommelige situatie in de wielerwereld is
niet in zijn voordeel zegt Rasmussen. Het UCI ligt in de clinch met de
organisatoren van de grote rondes en van een aantal klassiekers. De
aanpassingen die het UCI wilt doorvoeren in de structuur van de Protour
zijn nog niet bekend. Daarom is het voor renners in het algemeen lastig
om te bepalen voor welke ploegen het verstandig is te rijden aankomend
seizoen. Voor een aantal ploegen kan het zomaar zijn dat je ploeg niet
in de Protour wordt opgenomen.
bron: cyclingnews
Ja gelijk heeft hij.Deze man wordt gewoon misbruik voor de belangen van Sponser,ASO en UCI
Daarom steun ik nog altijd Michael Rasmussen
want er wordt een vuil en smerig spel gespeelt over de rug van Ras.
En de Media zo als ze sensatie geil zijn in Begie en Nederland doen er nog een schepje bovenop
Verstandig, maar wel jammer.
Ik zei: Heel verstandig van Rasmussen zolang De UCI nog geen duidelijkheid geeft wat zijn toekomst betreft is het handiger om een stapje terug te doen en af te wachten
Dit bericht is van Manon
Zo hopend dat ik nu wel alles er op krijg
Nog bedankt Karuna
Wielermagazine:Nieuws: [07-10-2007] Rasmussen wil duidelijkheid
Michael Rasmussen heeft de UCI gevraagd duidelijkheid te verstrekken over zijn positie. De Deen werd door Rabobank in het geel uit de Tour de France gehaald, nadat duidelijk was dat er serieuze vragen waren gerezen over zijn verblijfplaats vlak voor de Tour de France. Rabobank ontsloeg de renner direct, maar daarna kreeg Rasmussen van de UCI geen bericht over de consequenties voor de toekomst. Die wil hij nu hebben om te weten of hij voor
volgend seizoen een andere ploeg kan zoeken.
—————————————-
Zo dat is klare taal nu nog het UCI en Rabo
Schijnbaar, maar echt alleen maar schijnbaar off topic het volgende:
We hebben een voetballer, Alfonso Alves, speelt bij Heereveen. Nou ja, als hij er per ongeluk langskomt.
Want wat wil het geval.
Alves is een substantieel deel van de zomer spoorloos geweest. Moest op trainingen verschijnen, maar was niet eens in het land. Volledig onvindbaar, weken en weken in een rij. Keer op keer.
Hoop gedoe in de pers, maar is het woord doping één keer gevallen?
Nou misschien als het verdwaald was uit het doolhof van de wielrensport, maar verder niet hoor!!
Weken weg, lapt alle regels aan zijn laars, maar volgens de dienstdoende voetbal analist heeft Alves het héél goed gedaan door het deze zomer zó rústíg áán te doén en zich van níemánd íets áán te trekken.
Ja hoor, het is hartstikke gelijk in de sport!!
“Ooit van een whereabouts formulier gehoord alfonso?
Hé, eh, he is dat een map over het weer misschien?”
Geeft niks hoor!!!! Stil maar, de analist vindt het goed.
Nog een.
Wisten jullie al dat al die wantrouwige doping gedachten ook perspectief biedt?
Vanmiddag sjog ik mijn vaste rondje van 6 kilometertjes,
word ik voorbij gelopen door een meneer alsof ik STIL STA.
Resultaat? Een deuk in mijn ego!
Maar mijn ego is niet van een kleintje vervaart en komt razendsnel met een helpende gedachte:
VAST DOPING GEBRUIKT!!!!
Resultaat? Ego gerepareerd en vrolijk mijn laatste kilometertjes verder gesjogt.
Om het een achterste voren Cruijff te spreken:
ieder nadeel HEB zijn voordeel!!!
Zo komt Ras aan zijn bijnaam ‘de kip’.
Michael Rasmussen
Kyllingen fra Tølløse (Kip uit Tølløse):
- In 1994 was Rasmussen voor een wereldbekerwedstrijd mountainbike in Mont Saint-Anne. In het appartement waar de Deense renners verbleven was een tekenfilm op tv over een beer en een kip. De renner wiens bijnaam Beer was, lag ernaar te kijken. De andere renners vonden dat er ook iemand de kip moest zijn. Op dat moment verscheen Rasmussen in de deuropening en vanaf dat moment was hij de kip.
Grappig verhaal! Dus tegen wil en dank wordt hij zo genoemd. Is hij er blij mee?!
Dit las ik in trouw:
Rasmussen eist duidelijkheid van UCI
(Novum) – Michael Rasmussen wil snel met de UCI om tafel gaan zitten om duidelijkheid te krijgen over zijn toekomst. De internationale wielerunie overweegt stappen te nemen tegen de Deen, die tijdens de Tour de France als drager van de gele trui door zijn ploeg Rabobank naar huis werd gestuurd omdat hij zou hebben gelogen over zijn verblijfplaats. Volgens Rasmussen wordt zijn zoektocht naar een nieuwe ploeg door de huidige situatie ernstig belemmerd.
Lees het artikel
Klik hier!
“Ik heb deze week onderhandelingen over een nieuw contract moeten afblazen”, moppert de Deense klimmer op zijn eigen website. “Ik wil over een paar maanden niet voor schut staan omdat ik mijn contractuele verplichtingen niet kan nakomen. Het is heel vervelend dat er nog altijd geen duidelijkheid is.”
Vorige maand kwam Rasmussen in het nieuws omdat hij tijdens de laatste Tour de France zou zijn betrapt op dynepo, een variant van epo die niet in de dopingreglementen voorkomt. Het is onduidelijk of de Deen daarvoor kan worden bestraft.
Manon: had ik al gisteren gelezen op de deense kranten en wielermagazine
wat betref DynEpo is het wel duidelijk Er is nog geen officiele test hiervoor van WADA
En of het verhaal hierover klop is voor ons maar raden gezien de onzin die vele kranten schrijfen
Ook gezien de ruzie tussen ASO en UCI en we weten dat die franse krant die dat naar buiten bracht een verleng stuk is van de ASO
Ook ik hoop dat het UCI nou zo vlug mogelijk met een uitslag komt
Het verlies van inkomen voor Rasmussen wordt geschat in de tour op 30.miljoen D.kronen
Is ongeveer 201 duizend euro
met zijn verliest aan inkomsten na de tour schat men dat op 60.miloen d.kronen
bericht uit DK krant denemarken
Dat is geen kattenpis!!! Zoveel verdien ik niet hoor!!!
Mijn pensioen is ook niet zo hoog.Zou wel willen
Dobre dan.
Lekker stil hier!!
Stilte voor de storm? Nee he, vast niet.
Michael Rasmussen op Bike MOTION Benelux 2007 in Jaarbeurs Utrecht
12-10-2007 – Michael Rasmussen komt op zondag 21 oktober naar de sportieve fietsenbeurs Bike MOTION Benelux in Jaarbeurs Utrecht. De Deense topwielrenner komt graag naar Utrecht omdat hij na zijn ontslag tijdens de Tour de France vanuit ons land onnoemelijk veel steunbetuigingen heeft ontvangen.
Eerst Rasmussen kapot maken en nu:
Rabobank wil niet door met Thorwald Veneberg, maar de bijna dertigjarige wielrenner is niet van plan te vertrekken bij de Nederlandse equipe. Veneberg beweert een contract voor onbepaalde tijd te hebben en vecht maandag bij de rechtbank in Breda het beëindigen van zijn verbintenis aan.
———————————
Wordt tijd dat van Aat vertrek bij rabo
Laat die man zich maar bezig houden met schaatsen
Als er iemand naar Utrecht gaat wil deze mij dit even doorgeven
Jan sorry moet helaas hele weekend werken
Goedenavond allen,
Excuses voor de afwezigheid de afgelopen tijd maar moest plots weg voor werk en helaas had ik daar niet de beschikking over internet. Las dat MR naar Utrecht kwam. Daar ga ik zeker heen als ik in de gelegenheid ben. Hoop dat het onderzoek al wat verder afgerond is en dat hij dan teminste ook iets kan zeggen. Hey Karuna, mooie gelegenheid om iets recht te zetten!!! haha.
Rasmussen sprak met Vogelzang
Zaterdag 13 oktober 2007 – WIELRENNEN – Voormalig Rabo-coureur Michael Rasmussen wil niet spreken over zijn vertrek uit de Tour de France tot de Rabobank het externe onderzoek naar de kwestie klaar heeft. De Deen heeft hierover afspraken met de bank gemaakt en wil zich daaraan houden. Hij wordt momenteel vooral gebeld door journalisten uit Nederland die opheldering van hem willen.
Dat heeft Rasmussen gisteren verklaard in een gesprek met deze krant. “Ik wacht tot het onderzoek van de Rabobank klaar is. Daarna kom ik met een eigen verklaring. Op dat moment wil ik misschien ook weer uitgebreide interviews geven. Vooral Nederlanders lijken dat maar niet te begrijpen.”
Ook al werkt het stilzwijgen van de Deen mogelijk in zijn nadeel. “Ik heb met de Rabobank afgesproken om niks te zeggen. Ik houd me daaraan. Vanaf het moment dat ik uit de Tour de France verdween, heb ik niks inhoudelijks gezegd. Dat blijft zo tot de Rabobank het rapport over de hele zaak presenteert. Met commissievoorzitter Peter Vogelzang heb ik onlangs al gesproken.”
Vogelzang rapporteert over enkele weken over het vertrek van de Deen uit de Tour. Rasmussen, die het klassement op dat moment leidde, werd op 25 juli door voormalig Rabobank-manager Theo de Rooij uit koers gehaald vanwege leugens over zijn verblijfplaats. Hij vertelde de internationale wielerbond UCI en sponsor Rabobank dat hij tussen 4 en 25 juni in Mexico zat. Volgens de Rabobank klopt dit niet en heeft hij daarmee de interne regels van de ploeg overtreden. De leugen kan Rasmussen op een schorsing van twee jaar komen te staan.
Ondanks de vele verzoeken van vooral Nederlandse journalisten geeft Rasmussen pas openheid van zaken als het rapport Vogelzang is verschenen.
Bianca als jij er naar toe gaat kun je mij dan een foto van Rasmussen met handtekening meebrengen?
Helaas kan ik nooit op zondag daar ik dan mijn dochter die gehandikapt is ga opzoeken in haar tehuis
bij voorbaat mijn dank
Vreemd dat de Rabo hem vraag om niks te zeggen tegen journlisten
Het is geen nadeel om te zwijgen
Want dan kun je nooit iets verkeerd zeggen wat in hem zijn nadeel kan zijn
Want gezien de kranten met hun riool journalistiek over wielrennen ook te begrijpen is
wij fans wachten gewoon op de waarheid voor dat we oordelen op wat andere zeggen en schrijven.
Nu zeg van Aat weer dat het rapport pas in november uitkomt
dit omdat Rasmussen door het lab is beschuldig van DynEpo
Waarom krijgen of hebben ze de test nog niet gekregen van dat lab of was het toch een versinsel van die franse krant?
Vreemd daar deze doping nog niet op de lijst van WADA en UCI staat
En dat ook nog niet eens is bewezen dat het lab gelijk heeft
daar er geen 2de test is geweest waar iedere renner recht op heeft
Zou het toch zo zijn dat de RABO hem niet kan pakken op zijn leugens zoals zij beweren.En dat Rasmussen daarin gelijk heeft.
En nu proberen om zo via dat DynEpo gelijk te krijgen en toch te winnen
Lijk mij gezien juridisch niet haalbaar daar deze doping nog niet strafbaar is
@Jan
Waar heb je dit vandaan?
Als de ‘commissie Vogelenzang’ een echte commissie is moeten zij zich aan de afgesproken tijd en onderzoeksvragen houden (zo gaat dat nou eenmaal in/met commissies)
Alles wat daar evt bijkomt/anders aan het licht komt is apart en dient een nieuwe
commissie voor in het leven geroepen te worden of een nieuwe taak
Heeft dit niet te maken met het onderzoek vd UCI????
Nee van Aat zeg dit weer in de BT krant Denemarken
het zou nu gaan om dat DynEpo verhaal
dit kunnen juridisch niet gebruiken daar de testen nog niet zijn goedgekeurd door UCI en WADA
of is het weer zo,n verhaal om indruk te maken
——————————————
Tidligere forventede man rapporten midt i oktober. Det blev rykket til ultimo oktober, og nu hedder det medio november. Det er oplagt at tro, at det skyldes nyheden om fra Paris om, at der er blevet fundet Dynepo i en af danskerens urinprøver.
———————————————
dit is wat van Aat zegd
als ik het goed lees wachten ze op de test resultaat van het franse lab
ben benieuwd of deze ook wat sturen
zo niet weten we genoeg dat het weer een versinsel was van de fransen
en het UCI heeft er ook nog niks over gezegd alleen dat het niet strafbaar was
ik denk dat de rabo zwak staat en daarom dit wil gaan gebruiken om te winnen
Hmm, vd Aat heeft wel meer dingen gezegd en steeds niet in nederlandse kranten
Testresultaten afwachten is een ding maar die hele test is nog niet gevalideerd dus niet bruikbaar wat moeten ze ermee? En al helemaal als UCI heeft gezegd dat t niet strafbaar is!!??
Ik hou het er vooralsnog op dat er iets
geschreven moet worden in afwachting vd uitslag vh onderzoek…
Ik denk ook niet dat ze deze test kunnen krijgen gezien deze alleen toegankelijk is voor UCI en WADA
De rabo kan nooit medische gegevens krijgen van een renner als deze geen toestemming daar voor geef
Rapport Vogelzang is klaar
Peter Vogelzang is klaar met zijn langverwachte rapport. Daartoe gaf de directie van Rabobank opdracht nadat Michael Rasmussen de Tour moest verlaten, gekleed in de gele trui. Naast het frauduleuze gedrag van Rasmussen (hij loog over zijn whereabouts in juni) moest Vogelzang het functioneren van het management van de Rabo Wielerploegen aan een onderzoek onderwerpen. De raad van advies, waarin onder meer Peter Post zitting heeft, kan morgen het rapport aangetekend & geseald bij de post verwachten. Na lezing volgen er dan twee sessies van de raad van advies, die daarna een bindend advies over het rapport-Vogelzang aan de directie van Rabobank zal geven. Daarna zal Peter Vogelzang op een persconferentie medio november klare wijn aan het publiek schenken.
Bronvermelding: http://www.wielermagazine.nl
————————————————-
Men ziet weer wat v/d Aat zegt in de deense krant BT niet klop
Daarin zeg hij dat ze nog de test moesten afwachten van DynEpo en dat daarom het rapport nog niet klaar was
Wacht nu op Rasmussen als hij ons wat laat weten via e-mail
dat het op zijn homepage komt te staan
Nou Jan spannend hoor de ontknoping nadert…
Denk zelf dat MR pas reageert als rapport publiekelijk is anders weten we nog niet waar het over gaat. Volg jij ook wat er met Thorwald Veneburg gebeurt/de rechtszaak die hij aanspant?? Rabo is lekker bezig he!
Misschien heeft MR wel toestemming gegeven gezien zijn tekst dat hij alle medewerking verleend
Dat vd Aat ‘kletst’ is nu wel duidelijk of de deense reporters hebben geen talenkennis kan ook nog….
speel eens het filmpje af en hoor wat v/d Aat zeg
lijk nergens op
Nog even brainstormen…rapport is klaar Rabo weet nu of MR wel/niet in Mexico was etc
UCI doet ook onderzoek naar zijn verblijfsplaats??? Zij kunnen de antwoorden overnemen/gebruiken van Vogelzang
Als MR in Mexico zat vervalt UCI onderzoek toch??? of gaan ze dan door op dynepo??
Als MR niet in Mexico was en dynepo is geen geldig bewijs voor doping wat willen ze dan met het UCI onderzoek???
mbt filmpje nee slaat nergens op hij ‘lult’ gewoon zijn tijd vol
Ik denk niet dat de DynEpo gaat meespelen daar hier nog geen sluitende test voor is
als het tenminsten waar is wat dat lab beweerd
even wachten nu op het UCI
deze zullen wel echt hun eigen onderzoek naar alles doen
want zij hebben altijd nog achter Ras gestaan maar moesten wel door de plublieken opine en kranten ook gaan onderzoeken wat waar is of niet
vermoed dat het UCI ook nu vlug komt met een verslag
UCI heeft toch zelf gezegd voor dynepo niet genoeg bewijs te hebben of zit ik verkeerd?
Oh jongens!! als MR heeft gelogen over zijn verblijfplaats dan is dat 3e waarschuwing = schorsing maar wat als hij niet gelogen heeft wat gaat rabo dan doen??? wat voor druk komt er dan om onrecht ongedaan te maken??
DynEpo is nog niet goed gekeurd door WADA en UCI voor te testen dus nog niet strafbaar
als Ras niet gelogen heeft heeft de Rabo een zeer groot probleem
maar komen we echt te weten wat er werkelijk heeft gespeeld?
dat moeten we gaan afwachten
We zien het wel
ben in ieder geval benieuwd wat eruit komt en hoe MR gaat reageren!!!!!!
Heeft Karuna al bericht vd Rabo en anderen? weet jij hier iets van?
Heb net naar portret Michael Boogerd gekeken zonde dat hij stopt altijd een byzondere coureur geweest, zeker voor nederlandse begrippen Dan heb ik zo’n gevoel van kijk waar ons klein landje groot in kan zijn….
Heeft Iemand de Elsevier
Er stond een intervieuw in met Boogerd en hij had het ook over Ras
In de Avrobode zei hij dat hij nog steeds contact had met hem en ook op zijn afscheidsfeestje komt. Ik wilde dat graag lezen
De Elzevier of Avro/Vara bode?
Ook op website Elzevier moet je abonnee zijn om hele artikel te lezen maar je kan het blad wel voor €6,= nabestellen
Jammer de pers is zo gretig… dat ze nou nergens vermelden dat Rasmussen ook op feestje Boogerd komt…
dit is wat ik lees:
Volgens de later opgestapte De Rooij zou Rasmussen hebben gelogen over zijn verblijfplaats in voorbereiding op de Tour.
‘Hij zal zelf ook wel fouten hebben gemaakt. Maar zeker is dat ook Rasmussen de inzet was van een prestigestrijd tussen de UCI en de Tourbazen van ASO. En dat is wrang. Ik denk niet dat Rasmussen ooit nog zijn vak zal kunnen uitoefenen,’ zegt Boogerd over de kwestie in het interview met Camps. Moeilijkste periode
‘We bellen elkaar, ja. Je blijft toch vragen hoe het is, wat er ook is gebeurd. Je kan niet iemand links laten liggen in de moeilijkste periode van zijn leven.’
——————————–
Maar dat Ras zijn vak niet meer kan doen daar geloof ik niet in.Daarvoor is Ras een te grote vechter
Het ging mij om de Elsevier Maar ik denk dat ik het niet meer hoef te bestellen volgens klopt het wat Jan zegt.
Is toch typisch Boogie he altijd goed voor anderen Ik zal in zijn plaats het zelfde doen denk ik gewoon contact houden met Ras en dat laatste stond in de Avrobode over zijn afscheidsfeestje
Dit stond in de elsevier
Dit is ook wel intresant
http://www.airnergy.nl/Prestatieverbetering_langs_natuurlijke_w.5954.0.html
en ook in de varagids die ik zelf heb
Hoi allemaal.
Spannend wordt het he!! Ik ben erg benieuwd. Ik kreeg overigens vandaag antwoord op mijn brief naar Gripper. Ik heb niet de emailadressen van iedereen bij me en wil de brief (nog niet) op het blog zetten. Dus als jullie het antwoord willen lezen dan moet je bij Bianca zijn.
Ik hoop dat ze morgen gaat en Ras nog een hart onder de riem steekt.
Op mijn andere mails heb ik (nog geen bericht). Tot maandag middag. Dan ben ik weer rondom mijn vertrouwde laptopje.
???????????? je hebt mijn mail adres toch en anders Jan wel
Wie is er in Utrecht geweest?
Hallo allemaal
Voor wie er in Utrecht is geweest; Hoe was het? En hebben jullie nog met Ras kunnen spreken (evt. ook over jullie vorige ontmoeting)? Wat was jullie indruk van hem?
En… vooral hoe hebben jullie het ervaren…
Ik was niet in Utrecht maar in Valkenburg..Rasmussen was in Utrecht.
En hierna is hij door gereisd naar het afscheidsfeest van Michael Boogerd in Valkenburg.. Toen wij na de huldiging van Boogie, van de top op de Cauberg naar beneden wilden lopen kwam M. Rasmussen aangereden, Ik denk dat er veel bekenden uit de wielerwereld aanwezig waren. Zo zou Bettini zijn vliegtuig “gemist” hebben. Wij verwachten dat hij wel op tijd was voor een feestje..
Bedankt mommen voor dit antwoord
Dus wat v/d Aat lulde dat de renners van rabo niet meer iets te maken wilden hebben met Ras komt weer als een fabeltje over van deze heer
De renners van de Rabo weten wel meer maar kunnen en mogen niks zeggen nu
@Bianca
Ben je geweest? Ik ben erg nieuwsgierig!
Leuk dat Ras op het feestje van Boogie geweest is!!
Hou maar op, het was een drama dag gisteren. Had alle moed verzameld om alleen naar Utrecht te gaan en had voor mezelf ook het een en ander op een rijtje gezet om aan hem te vragen. Wordt ik onderweg van de weg afgereden door een of andere halve zool. Dus een hoop rompslomp en tegen de tijd dat ik alsnog arriveerde was heel de handel al voorbij. Ik heb nog nooit zo gebaald zeg…..!!! Een kennisje van mij blijkt ook nog geweest te zijn dus die ga ik straks maar eens even bellen om te vragen of die toevallig nog iets heeft opgevangen. Ik heb er dus flink de ziekte over in. Maar ja, het is niet anders.Hoe heb jij het gehad Karuna???
Als we Wielermagazine mogen geloven is Rasmussen afgelopen nacht betrokken geraakt bij een kleine vechtpartij in Maastricht. De Deense wielrenner zou na het afscheidsfeest van Michael Boogerd tijdens het uitgaan in Maastricht ruzie hebben gekregen met een andere cafébezoeker.
Ik heb het prima gehad, maar ben Ras natuurlijk niet tegen gekomen.
Wat ontzettend jammer dat je er niet bij kon zijn!!! Gelukkig ben je er wel goed vanaf gekomen!!!
Ras is dus ook op het feestje geweest. Knap hoor dat hij ging!!
he???? Zoals het er staat, heb ik de neiging te denken dat hij ook weleens gewoon weg gegaan kan zijn.
@Bianca
zie wielrensite onder rasmussen had een ruzie of zoiets, viel allemaal nogal mee.
ja ik geloof dat wielersite dit had toe gekregen van een vertrouwde bron zoals ze zeggen
maar dat hij zonder zijn 2 bewakers zou zijn gaan stappen geloof ik niet
ook al omdat ras weet dat er veel mensen zijn die hem willen spreken
de limburgse kranten schrijven er helemaal niks over en die zouden het toch moeten weten
ook de regionale tv heeft hier niks over
En dit is toch wel erg vreemd
hebben jullie het gehoord van Mayo
De Spaanse bond zeg dat hij geen epo heeft gebruik in de tour
het wordt nog altijd gekker in het wieler wereldtje
Cyclingnews meldt dat het rapport Vogelzang half november gepubliceerd wordt. Het is nu bij de “consulting council” (?) van de Boerenleenbank. Het bericht van cyclingnews komt n.a.v. MR´s verschijnen in Valkenburg.
L’Equipe meldt dat directeuren sportif van ploegen uit Italie, Frankrijk, Belgie, Spanje, Denemarken en Australie, een beroepsassociatie (soort vakbond?) hebben opgericht: ADISPRO.
Nu de renners nog.
FrankR het is nu bij die commisie waar ook Peter Post bij zit
deze bekijken het en geven hun oordeel daarna gaat het naar de grote baas van de rabo
en dan komt het openbaar half november kan dan ook goed kloppen.
maar wat wordt er opebaar gemaakt?
dat is de grote vraag
Vogelzang is op vakantie. Dat is o.a. de reden dat het langer duurt voordat het bekend gemaakt wordt, begrijp ik.
En hebben de renners geen bond? Ik dacht dat er zoiets bestond, of is dat geen vakbond?
Wat zou er allemaal in dat bloedpaspoort komen?
Dan kunnen ze dat outof competition wel afschaffen, lijkt mij een beetje dubbelop.
Mayo toch nog niet uit de wind. Kan je zien hoe moeilijk het ligt met die epo testen.
Nou ik vond het toch wat gek dat ze al 20 augustus wisten dat het negatief was en nu 20 october pas bekend maken
door de spaanse bond
begrijpelijk dat het UCI dan vraagtekens gaat zetten bij deze uitslag
dit heeft net zo,n wrange nasmaak als het verhaal dat Ras dynepo zou hebben gebruikt
Hebben jullie Michael Boogerd gezien bij Pauw en Witteman eergisteren?
Die werd gevraagd naar zijn mening over de zaak Ras. Hij hield zich verstandig een beetje in het midden en draaide ook een beetje, maar zei wel heel duidelijk dat als Ras alleen gelogen zou hebben over zijn verblijfplaats dat hij dat geen goede reden vindt om uit de Tour gehaald te worden. Hij ging er ook vanuit dat er GEEN sprake was van doping.
De ondertoon was toch echt dat hij het er niet mee eens was.
Verder Jan, de B staal van Mayo zou negatief geweest zijn op epo en dat is wat de UCI verder wil uitzoeken.
Maar het geeft wel aan hoe moeilijk die test af te lezen is. Er komen twee experts aan te pas en dan kan het dus zijn dat twee andere experts diezelfde test anders beoordelen. Uitgegaan van het feit dan wel dat er niets mis gegaan is bij de bewerking van de test en dat kan ook, want het is een bewerkelijke test. Het foutenpercentage van zo’n test is gewoon relatief hoog.
Ik geloof niets meer van de zogenaamd positieve test van Ras op Dynepo.
Vooral omdat die, zoals het zich nu laat aanzien, nog moelijker af te lezen is dan de epo test.
Maar het geef toch ook aan dat het UCI er vraagtekens bijzet wat betref de Spaanse bond
@Jan
Ja, dat inderdaad ook.
Ik ben toch nog steeds erg benieuwd wat dat bloedpaspoort nou precies gaat inhouden. Ik las vanmorgen in de volkskrant dat ze het na een renner 3 a 4 keer getest te hebben het al hebben.
Waarom was het er dan al niet? Ras is, wat wij weten vorig jaar tussen april en eind juli al 6 keer getest(bloed).
Is er wel iets nieuws onder de zon hier? Of heeft het nu een leuk jasje en een hoop publiciteit. (?)
er wordt wel meer gegok als dat ze weten
als het UCI en WADA zeg dat er nog geen test die goed isvoor DynEpo
zal dat toch zeker kloppen
Hi Karuna welkom terug
Uitleg bloedpaspoort (zelfde als wij in onderzoek hebben gedaan)je test een renner z’n bloed een aantal x op bepaalde waarden (Hb,ery’s,mcv,Ht,yzer,ferritine,transferrine,alat,Na,K,ureum,kreatinine,asat,gammaGT etc) Je moet er dan wel zeker van zijn dat de renner dopingsvrij is, dit kan dus al lastig worden.
Na zoveel x weet je wat de basis is van deze persoon en daar bij dopinggebruik de test uitslagen anders worden kunnen ze definitief zeggen jij hebt doping gebruikt…MAAR!!!!!
Dit gaat alleen op als je ook weet hoe bloed eruit ziet als renner griep heeft/gehad antibiotica heeft/gebruikt hoe lichaam reageert op stress en een val van minder en van ernstigere aard SNAP JE zo simpel is het niet Weet niet waar ze vanuit gaan en of ze uiteindelijk alles wel meenemen
Deze gegevens hebben ze natuurlijk vd renners maar ik kan me voorstellen als ze met een schone lei willen beginnen ze weer opnieuw iedere renner een eerlijke kans moeten geven (hebben wij ook gedaan en ieder lab heeft z’n apparaten anders geijkt dus andere uitslagen)
Mbt Ras z’n uitstapje in Limburg??? daar heeft Boogerd niets over gezegd alleen dat hij heeft meegefeest en hij het idee had dat hij er niet te veel onder leed????
@Channah
Dat is wat ik bedoel met, volgens de Volkskrant testen ze het bloed maar 3 a 4 keer en dan zouden ze al weten wat het gemiddelde is van een renner. Maar dat is dus, wat jij ook zegt,onzin.
De belangijkste, hb ht en retyculocyten deden ze al, dus daar komt niks bij.
Misschien hebben ze tot nu toe alle orgaan fucties (zeg maar) niet meegenomen maar die zeggen weinig over doping gebruik.
Na 4 keer heb je een veel te grote marche als je ervan uit gaat dat dit onder, wat voor extreme omstandigheden dan ook, kan varieren.
Doen ze dat niet, dan hebben we volgend jaar een jaar met god weet hoeveel mogelijke dopinggevallen!!!
Voor een echt goed paspoort hebben ze naar mijn idee veel meer tijd nodig EN dat moet gebeuren wanneer ze GEEN doping gebruiken.
Een hoop poeha, maar wat dit nou echt moet voorstellen ik weet het niet.
Dit lijkt mij een zwak aftreksel van wat echt zou helpen en vooral bedoeld als geruststelling voor het publiek.
Toch?
Ja, Boogerd zei dat het er niet uitzag alsof het slecht met Ras ging.
Ah, my dear Watson juist orgaanfuncties zeggen heel wat over dopinggebruik en het soort. Alleen al een hoog ALAT zegt veel over ijzerstapeling in lever dit komt niet alleen door haemachromatose…
Na 4x heb je wel een goede basis alleen weet je niet in het huidige wielrennen of deze zuiver is Verder is het van belang vind ik om ook onder andere omstandigheden het lichaam te testen want zoals blijkt een lichaam blijft 10x hetzelfde onder stress maar de 11e x gaan bijnieren etc meespelen omdat lichaam het niet meer aan kan en zich recht moet trekken en zo zijn er nog veel meer mooie voorbeelden van hoe een lichaam voor zichzelf zorgt….En het is zowiezo stom om alleen hb ht reti’s te meten dit zegt echt niets over de nieren als je niet weet hoe die waarden zijn je zou maar een probleem met je filtratie hebben ht omhoog en geen doping gebruikt Tot zover een medische les
Aha Holmes, zet die medische les maar door hoor. Ijzeropstapeling in je lever ten gevolge van wat?
Nou als je erg aan de doping bent mbt middelen die je zuurstofopname moeten verhogen dus veel ijzer slikken of bep. ijzerhoudende preparaten hiervoor nemen… dit gaat niet altijd goed, komt niet op plaatsen waar ‘t hoofdzakelijk moet komen door toch al overbelasting nieren en lever In een getergd lichaam gaat er niet meer zo veel langs de lever die houd dan vast…stapeling kan ook zonder genmutatie hoor toevallig
Jan heeft een interessante site gevonden over airnergy dit is een mooi medium om op “schone” wijze beter je zuurstof capaciteit optekrikken en de enige manier die vooralsnog is toegestaan
Ah, die snap ik.
Het zal overigens ook zo zijn dat wanneer ze heel veel rommelen met hun bloed dat er zoveel ijzer vrij komt dat ze het inderdaad ook kunnen gaan opslaan in organen. En dat wil je niet.
Er is geen mooiere fabriek dan (de werking van) het menselijk lichaam maar er is dan ook geen vreemdere (het lijkt de film De Lift wel: het kan ook zelf denken!!!!
Er stond een artikel in de Sportweek van vorige week waar kenners hun licht laten schijnen over het Rabo onderzoek.
Echt niemand is wat mening dat daar echt de waarheid boven tafel zal komen.
Ze gaan er allemaal vanuit dat de Rabo niet gaat toegeven dat zij Ras onterecht uit de Tour gehaald hebben.
Van der Aat wordt aangehaald die bij de club der simpelen wil behoren blijkbaar want die zegt: ik ben er zeker van dat Ras op enige tijd niet in Mexico was dus is hij terecht ontslagen. Klinkt als Verdonk (sorry vor de Verdonk aanhangers) die zegt regels zijn regels, Totdat ze er zelf mee geconfronteerd werd natuurlijk want toen was het ineens: waar een wil is is een weg en zo behandel je mensen niet.
De kenners geloven er vooral weinig van omdat de Rabo zelf de betaler is van het onderzoek. Zij zouden, als het een echt onafhankelijk onderzoek is, niet eerst de uitslag mogen krijgen, het zou gewoon gepubliceerd moeten worden.
De UCI had een werkelijk onafhankelijk onderzoek moeten gelasten, maar ja, ook zijn blijken een partij in het geheel.
De kenners zijn niet erg optimistisch, op zijn zachts uitgedrukt, over de kansen van Ras op een nieuwe werkgever.
Hebben jullie het nieuwe schema al gezien voor de tour 2008?
Maar twee tijdritten en 5 zware bergetappes.
hmmm misschien één berg etappe te weinig voor Ras, maar er zouden toch mogelijkheden zijn.
Ik kwam uitspraken tegen van Prudhomme op de wielrensite.
Ik begrijp ineens waarom ze een Zogenamde Dynepo test van ras nar buiten gebracht hebben. Zij hebben natuurlijk geweten dat een pos test hoe dan ook een heleboel negatieve publiciteit naar buiten zou brengen rondom Ras.
En daarmee hebben ze hun geageer tegen Rsas willen RECHTVAARDIGEN. Ze willen ermee zeggen: Zie je wel, wij zijn eerlijk en staan voor eerlijkheid.
Ik word er misselijk van.
ook zijn gezegde” Het zou me verbazen mocht een ploeg hem aantrekken.”
Of bedoelde Prudhomme een ploeg die hem meeneemt
kan de tour wel vergeten!!!!?
Hoe Zou Ras zich vandaag voelen? Wetende dat de kans dat hij volgend jaar de Tour rijdt nou niet erg groot is?
pffff
Ik baal er toch eigenlijk zelf nu behoorlijk van.
@jan: ik was de gelukkige en mocht Michael Rasmussen van Utrecht naar Valkenburg rijden. De twee zware jongens die om Michael heen liepen waren via de security op Bike Motion geregeld. Na ons vertrek waren we samen en hebben de hele weg gepraat. Een hele aardige normale jongen met een grootst koersinzicht.
Hij vertelde o.a. dat hij heel graag op de beurs had rondgekeken maar dat, toen hij door 2 man omringd rondliep, zich niet prettig voelde.
Toen we op de Cauberg aankwamen konden we, vanwege de drukte, niet het Landal terrein op. Ik zei “stap maar uit dan zet ik de auto wel weg” waarop Michael zei “nee ik rijd wel mee” Zo gezegd zo gedaan, we parkeerde ietwat verderop en liepen terug.
Zowel op de Bike Motion alsmede op de Cauberg bleek hoe populair hij nog steeds is, ik heb geen negatief woord gehoord. Top!
@Channah: heeft Boogerd gezegd dat Rasmussen heeft meegereden op de Cauberg? Denk het niet. Toen wij aankwamen sloten we achter de groep aan die aan de 4e en dus laatste ronde bezig was. Verder had MR alleen een koffer(tje) bij zich, zijn fiets was thuis.
Over MR zijn staat: hij houdt zich er goed onder maar neem van mij aan dat het niet meevalt. Hij hoopt zo snel mogelijk terug te komen, sterker dan ooit. Ik hoop het ook!
@mommen: Bettini was niet op het feestje, e.e.a. schijnt mis te zijn gegaan in de communicatie waardoor er geen ticket voor Bettini geregeld was…
Ik blijf even bezig… Dat niemand van Rabo iets met Rasmussen te maken wilde hebben is een fabeltje. Zowel de renners als het personeel (trainers, mecaniekers, ploegartsen) hebben met hem gesproken, het leek alsof hij nog gewoon deel van het team uitmaakte.
Andre: dit is voor ons een zeer mooi iets dat we dit van jou hoorden
bedankt en groetjes
@Andre
Wat leuk!!! Leuk ook dat je het ons laat weten!!!
Ik vind het nog steeds wel jammer dat ik er zelf niet kon zijn. Dus het is hartstikke leuk om te horen hoe het gegaan is. Als je nog meer wil vertellen over je ritje met hem dan graag!
En ik geloof onmiddelijk dat het hem niet mee zal vallen!
Er is nogal wat over hem heen gekomen zeg!
Het is misschien niet rfealistisch maar in hoop nog steeds dat hij ook werkelijk deel uit gaat maken van het team volgend jaar.
Dit stond op cyclingnews (ik heb het vertaald).
Bepaald geen reclame voor het franse lab. Wel goed nieuws voor Ras.
Doping test procedures en vals positieve.
Ten slotte, testen worden gedaan volgens de standaarden van het meest rationale systeem. Mayo’s B staal is niet hergetest door hetzelfde lab dat zijn A staal positief benoemd heeft (een lab dat belang heeft bij een tweede pos resultaat) maar door 2 !! labs in verschillende landen, labs die geen eigendom zijn van of belang hebben bij de resultaten van het franse lab. Wat gebeurt? Beide labs vinden de B staal negatief. Dus in een van de weinige gevallen waar de B staal onafhankelijk werd gedaan, werd een postief resultaat van een lab dat eerder herhaaldelijk slordige procedures heeft gebruikt en gelekt heeft naar de pers, onderuit gehaald niet één keer, maar wel twee keer.
Hoeveel andere positieve resultaten van het franse lab zouden in deze categorie vallen? Voor de gevallen waar de B staal ook door het franse lab werd gedaan zullen we het nooit weten. Zijn andere wielrennener die positief bevonden zijn door dit lab ernstig beschadigd? Heeft het slechte imago van de sport gedeeltelijk te maken met incorrecte resultaten? we zullen het nooit weten omdat veel van testen de B staal vernietigde.
Dus nu de verdere vraag: het is een kleine stap van het lekken van een positief resultaat als gevolg van een slordige procedure náár het manipuleren van samples om een positief resultaat te krijgen of te bevestigen. In een atmosfeer waar het positief bevinden van een specifieke renner beloond wordt met geweldige pers en belangstelling van het publiek, zou het een glijdende schaal kunnen worden en een stap die makkelijk te nemen is. Als je ervan overtuigd bent dat het allemaal dopingzondaars zijn, wat maakt het dan uit hoe je ze te pakken krijgt?
Wat onbegrijpelijk is, is dat de renners en de UCI en WADA er niet op staan dat de A en B staal onmiddelijk gescheiden worden op het moment dat ze afgenomen worden en er in een positief geval in de A staal erop staan dat de B staal in een ander lab in een ander land gedaan wordt. We zijn dit soort bescherming verschuldigd aan de wielrenners die, speciaal in deze tijd, bij voorbaat al schuldig verklaard worden.
Heather Williams 22 oktober.
@Jan
Heb ook niet geschreven dat hij heeft meegefietst maar heeft meegefeest (volgens Boogerd)
Er schijnt id pers gestaan te hebben dat Ras in z’n eentje nog is wezen stappen en mot heeft gehad, heb nav interview Boogerd gemeld dat hij daar niets over heeft gezegd
En Jan heel fijn dat je je ervaringen met Ras met ons hebt gedeeld Dank je!
Ahum sorry ik bedoel Andre
Ik weet niet of jullie het gelezen hebben maar op cyclingnews staat dat een duitse krant beweert dat Sinkewitz gezegd heeft dat T Mobile tijdens de Tour van 2006 bloeddoping gebruikt heeft.
Dat deed mij denken aan dat bloedpaspoort wat nu ingesteld is.
Daarmee hebben ze nu wel een criterium, wat er eerder niet was, om te zeggen: het is WAARSCHIJNLIJK dat er sprake is van doping. Waarom?
Omdat b.v het HT van die bewuste renners dan omhoog ipv het meer waarschijnlijke: omlaag is gegaan. Ze zijn dan wel binnen de norm van 50 gebleven maar omdat tijdens een grote ronde je bloedniveau’s eerder naar beneden gaan dan omhoog kan je de uitslagen INTERPRETEREN als: waarschijnlijk een geval van doping.
Maar, dit geeft ook onmiddellijk aan hoe moeilijk dit wordt.
Want bewijs heb je dan niet maar alleen een interpretatie.
Soms zal het alsnog te bewijzen zijn en dan is er geen probleem.
Maar de criteria van ‘WAARSCHIJNLIJK doping’ worden wel óók véél vager en dus vooral óók gebaseerd op interpretatie.
En een lichaam doet nou een keer niet altijd maar precies wat er verwacht kan worden op theoretische gronden.
Dat gaat m.i. nog toestanden geven.
Het hele paspoort, wat nu al wordt samengesteld op grond van 4 uitslagen is veel te mager om een goed gemiddelde per renner samen te stellen. Het lijkt mij dat je daar minstens een periode voor nodig hebt waarin de renner b.v. door grote rondes heen gaat en je dus kan zien wat zijn lichaam doet.
Tenminste als ik het allemaal goed begrijp natuurlijk.
@ll: het is wederzijds, ik vond het leuk het met jullie te delen
@karuna: een bloedpaspoort is een idee waarmee men wellicht een hoop dingen kan onderscheppen echter zoals ik laatst in de Intermediair las staat de nieuwe generatie van doping, de GEN doping, voor de deur en dit is niet meer op te sporen (ja als je op precies dezelfde plek zoekt als waar het GEN is ingebracht) zo laat het verhaal weten….
Even voor de duidelijkheid
Vanuit het oogpunt doping ben ik vóór het invoeren van het bloedpaspoort
Vanuit het oogpunt gendoping ben ik vóór het SNEL invoeren van het bloedpaspoort.
Maar vanuit het oogpunt van de renners geldt dus mijn bovenstaande verhaal.
@Andre
Wat ik ervan begrijp is het volgende:
Het bloedpaspoort gaat een gemiddeld bloedbeeld per renner op leveren.
Het kan DE GEVOLGEN van doping aantonen (verhoogde waarden als het gaat om rode bloedcellen en eventueel wat afwijkende orgaan waarden) en geeft een uitgebreider criterium om doping in AL zijn vormen op te sporen.
Juist het bloedpaspoort zou een helpende hand kunnen bieden als het gaat om gen doping. Maar dit geldt alleen als ze al een bloedpaspoort hebben vóórdat de renner met gendoping begint. Vandaar dat de snelle invoering wel wijs is, denk ik.
Degene die nu al aan gen doping begonnen zijn hebben wat mij betreft een gaatje in hun hoofd, want je kunt het niet meer uitzetten of ermee ophouden. Standaard hoge HB en HT waarden kunnen gevaarlijk zijn. Er mogelijk is er kans op, wat je zou kunnen omschrijven als, woekering, of dat je lichaam verder ophoudt met het aanmaken van epo in de nieren enz.
Op den duur krijgt de medische wetenschap daar hoogst waarschijnlijk wel greep op, maar tot zover ik weet, hebben ze dat nog niet.
Buiten dit bloedpaspoort hebben ze idd nog geen idee hoe ze gen doping moeten opsporen.
Ras zegt in een deense krant dat hij helemaal geen problemen heeft met het bleodpaspoort, dat hij heel graag de Tour rijdt volend jaar en dat hij meer gemotiveerd is dan ooit.
Verder meldt een andere krant dat Patric Clerc dat hij er geen problemen met zou hebben als ras volgend jaar de Tour zou rijden (niet dat hij er bezwaar tegen mag hebben wat mij betreft, maar goed, het is goed nieuws), gesteld dat hij een bloedpaspport heeft en zijn onschuld kan bewijzen. Ik neem aan dat hij met het laatste bedoeld de uitslag van de onderzoeken rabo/UCI.
Welke krant zeg dit van Patric Clerc over ras karuna?
@Jan
BT
Als je dat lees van Ras zou je denken dat hij nu al weet dat hij weer kan gaan fietsen in een ploeg
ook gezien het antwoord van Patric Clerc
nu maar hopen dat alles goed komt
@karuna: wat ik wil zeggen is dat een bloedpaspoort alleen helpt bij het opsporen van de huidige doping. heel goed dus maar m.i. helaas te laat i.v.m. de intrede van gendoping, die niet op te sporen is a.h.v. een “bloedprofiel” (als ik het artikel mag geloven). Verder ben ik geen medicus maar denk ik, n.a.v. het boek “De dood van Pantani” dat de techniek wel weer iets vindt om dit te ontduiken. Het gebruik van EPO wordt bv gevonden door allerlei andere extreme waarden in het bloed. Ik denk dan ook dat dit een eeuwig kat en muisspel blijft. Begrijp me goed, ik ben niet voor doping en zeker niet voor vrijgeven maar ben wel blij dat de sport momenteel gespaard blijft van spontaan overlijden van (veel te jonge) renners en rensters.
Over Rasmussen gesproken: gedurende de autorit hebben we heel veel over het koersen gesproken. Hij zei idd gebrandt te zijn op terugkomst en zal dat gemotiveerder dan ooit doen. Eerst alleen schoon schip met Rabo en UCI maken.
Weet je Jan, ik denk dat het goed komt. Hoop het ook wel natuurlijk.
Maar als je nu ook weer naar de berichten over T mobile kijkt van de Tour 2006 dan zal toch iedereen binnen de wielerwereld denken dat Ras veel te zwaar gestraft is. Nu al.
Ook binnen de zakenwereld is waar Ras van beschuldigd wordt (liegen met de verwijzing naar doping) toch ook een lachertje.
Beiden werelden zitten veel harder en moreel gezien veel minder netjes in elkaar dan wij naievelingen hopen. Een aantal zedenprekers daar gelaten zoals nu b.v. Worre.
Hoe meer afstand je er gevoelsmatig van neemt, hoe idioter, gezien hoe die werelden in elkaar steken, de beslissingen rondom Ras worden.
Ik durf het eigenlijk niet op te schrijven vanuit een mallotig gevoel van: dat is de goden verzoeken, maar ik denk dat de Rabo wel voor een elegante tussenoplossing zal komen.
Wel ontslag omdat ze daar wel iets voor zullen hebben of een heel hoog moreel standpunt in zullen nemen maar b.v. wel zijn salaris en misschien bonus uitkeren.
De UCI zal de zaak in dit geval niet op de spits willen drijven (daarbij is het nu weer zo dat ze de ASO een beetje kunnen pesten door Ras niet lang te schorsen) en zal Ras misschien op verdenking 3 maanden schorsen. Daar is hij dan vroeg genoeg vanaf voor de Tour.
Bij b.v. Liquigas.
Wie weet zijn die contacten er inderdaad al.
Nu hoop ik eens een keer dat ik gelijk krijg.
3 maanden zal waarschijnlijk de eis worden, met name als statement naar buiten want alles is op geruchten en niet op feiten (let op, de media heeft van een mug een olifant gemaakt dus wij weten niet wat er precies gebeurd is…) Verder denk ik dat Rabo met een hele vette afscheidspremie komt, op zich geen probleem voor Rabo maar ik weet zeker dat MR daar niet op zit te wachten. Zijn jaar, wat zeg ik, zijn leven is afgelopen tour flink verpest en of dat ooit goed gaat komen… ik hoop het.
MR heeft op zich zijn schaapjes wel op het droge maar is nog op en top wielrenner die ook nog eens revanche wil. Dit moet gewoon vanaf 2008 gebeuren!
@Andre
goed om te horen dat je van hem zelf gehoord hebt dat hij er erg op gebrand is volgend jaar sterker terug te komen.
Wbt die gen doping. Ik weet niet wat er precies in de intermediair gestaan heeft (is dat artikel ergens te vinden?).
Maar een ding is er altijd met doping, het gaat om het effect. In dit geval bij deze gendoping (DNA fragment met de info erop om Epo aan te maken) krijg je toch een vrhoging van het aantal rode bloedcellen. Dat is ook de bedoeling.
Als iemand nu al aan de gendoping is dan komen ze er nooit meer achter waarschijnlijk. Maar als er een bloedpaspoort is voordat ze beginnen met gendoping dan is de pakkans niet meer nul. Zeker omdat ze het nu nog niet goed genoeg in de hand kunnen houden. Althans dat is mijn info.
@Andre
Nee precies, voor Ras is het vreselijk wat er gebeurd is. Maar dat kunnen we helaas niet meer terugdaaien. Ik hoop gewoon van harte en denk dat dus stiekum ook, dat hij de kans wel krijgt om zich te revanceren.
Idd de media (en Worre en de ASO) heeft van een mug een olifant gemaakt. Zeg maar, van een mug een dinosaurus.
EN, sorry hoor, maar Theo de Rooij kon zijn broek niet droog houden.
@Andre
ik hoop dat Ras zich realiseert dat het ongeloofelijk knap was dat hij niet onder de druk bezweken is. Doen weinig mensen hem na. Zei hij daar iets over?
Karuna kijk even naar je e-mail
ik kijk want ik zat achter mijn laptop, maar ik zie niks. Even wachten wrs.
Het is overigens niet zo dat ik terecht zou vinden als het zou gaan als ik eerder schreef. Met wat ik nu weet zou ik het terecht vinden dat de Rabo Ras gewoon zou terug nemen, maar ik krijg niet altijd wat ik wil.
EN ik denk ook dat het gehalte ‘te grote ego’s aan de top’ wat dat betreft een belemmering is.
Onderstaande een stukje uit intermediair over gendoping, in dit geval met het epo gen.
In de eerste zin zeggen ze: de lijn. Ze bedoelen hier: om het op te sporen
‘De meest vruchtbare lijn die ik zie, is gebaseerd op het gegeven dat als je zo’n stukje dna inbrengt dat een stof gaat aanmaken, er allerlei systemen in het lichaam in onbalans raken, allerlei eiwitten zich gaan aanpassen. Die verschuivingen zou je kunnen waarnemen in het bloed. Nadeel is wel dat ook andere dingen dergelijke verschuivingen kunnen veroorzaken: menstruatie, hoogtetraining, noem maar op. Om dat te ondervangen zou je voor alle sporters een basisprofiel, een nulmeting, van een groot aantal eiwitten moeten opstellen, en dat wellicht zelfs een paar keer. Zie je naderhand veranderingen optreden, dan kun je op grond van een analyse daarvan bepalen wat er in het lichaam gebeurd is. Overigens is dit een methode - proteomics - die we ook gebruiken om ziekten op het spoor te komen.’
Haisma verwacht dat een dergelijke methode met een jaar of vijf zal kunnen worden ingezet om specifieke genen - het epo-gen bijvoorbeeld - te traceren en dat het nog tien jaar zal duren vooraleer met die methode ‘blind’ kan worden gescreend, dat wil zeggen: dat er ook nieuwe middelen mee kunnen worden gedetecteerd van welks bestaan men nog geen weet had. Tot het zover is, kunnen sporters hun gang gaan’.
Duidelijk moeilijk om op grond van een bloedprofiel, doping (zonder dat je de eigenlijke doping stof dus kunt vinden zoals bij gendoping) te bewijzen.
In het artikel staat overigens ook dat er erg grote risico’s zitten aan gendoping.
Ik ben erg benieuwd wat ze nou precies allemaal bij dat bloedprofiel gaan meten.
Er stond overigens ook in dat artikel dat het WADA ook mag veroordelen op doping als ze je verdenken van doping (getuigenverklarinen enz).
Kan niet zo gunsig blijken voor Ras. Alhoewel Di Luca ook op grond daarvan geschorst is en dat was maar voor 3 maanden.
Maar wat de WADA zou kunnen doen is wel juridisch aan te vechten en is toch voor WADA moeilijk omdat te bewijzen dat een renner gebruik heeft
want voor de rechtbank moet je kunnen bewijzen dat de renner gebruik heeft
op verdachtmakingen zit ook nog eens het gevaar er in dat renners iemand gaan beschuldigen zonder dat er waarheid in zit
@karuna: ik wil, uit respect voor Michael, niet teveel van het gesprek loslaten mede ook omdat hij geen interviews doet (vandaar dat ik het artikel in de telegraaf, maandag na de Bike Motion, zo vreemd vond). Ik kan wel zeggen dat het ongelofelijk hard is aangekomen en zoals wij misschien wel kunnen raden stortte die dag zijn wereld in elkaar. Het doet hem echter goed om te zien dat de echte wielrensupporter nog achter hem staat.
Ik heb geen interview gezien op de site van Rasmussen bij de telegraaf dus ik heb iets gemist Wat is er nu dan weer gezegd en geschreven over Ras de 22ste oktober
Ik heb dat artikel in de Telegraaf ook niet gezien. Ik zal eens zoeken.
@Andre
Ik heb Ras in Bavikshove gesproken. Veel korter dan jij, maar er is héél duidelijk bij me ovegekomen hoe hard het is aangekomen.
Het is een van de redenen waarom ik me er zo fanatiek mee blijf bezighouden en ook niet zal ophouden.
Ik heb er toen wel het een en ander over gezegd op dit blog omdat ik vind dat er met het hele menselijke aspect in deze zaak zó idioot wordt omgegaan.
Eigenlijk wordt het totaal genegeerd.
En in deze zogenaamd door ethische standpunten geregeerde hysterie, is daar toch helemaal niets ethisch aan te ontdekken.
Enerzijds vind ik je standpunt heel correct, anderzijds denk ik dat er niets mis mee is als mensen in ieder geval ERGENS kunnen lezen wat er gebeurt met iemand die (vooral) het slachtoffer wordt van een heksenjacht.
Maar goed, wat is wijsheid?
Als ik jou was maakte ik dat effe lekker zelf uit.
Ik vind het gewoon leuk dat je iets van je ervaringen met ons deelt.
Dit is wat de morgen schreef over het biologische paspoort:
“Dit is een nieuwe aanpak om doping uit te sluiten”, verklaarde Anne Gripper, antidopingmanager van de UCI. Ze verklaarde eveneens dat het toezicht op de manipulatie van bloed en steroïden verscherpt zal worden. Vijf verschillende parameters (onder andere hematocriet en hemoglobine) kunnen bestudeerd worden met de ingebruikname van het paspoort.
Het aantal controles, vooral buiten competitie, zal gevoelig verhoogd worden. Volgens Gripper zouden er tien bloedcontroles en vier urinecontroles per renner gedaan worden. Nog volgens Gripper kan het biologisch paspoort tegen de komende Tour de France operationeel zijn.
“De doelstelling is om individuele limieten vast te stellen”, verduidelijkte Gripper. Dan zou het mogelijk zijn om een renner startverbod te geven als bijvoorbeeld zijn hematocrietwaarde onder het plafond van 50 procent ligt.
Aan de mogelijkheid om een schorsing uit te spreken, moet nog gewerkt worden. “We werken sinds 2006 samen met het Wereldantidopingagentschap WADA, zodat het biologisch paspoort juridisch goedgekeurd wordt. Dan kunnen er schorsingen van twee jaar opgelegd worden”, stelde Gripper.
Gisteren stond in een belgische krant dat de EPO test zo lek als een zeef is.
Het volstaat 2 korreltjes waspoeder in je urine te doen vooraleer ze getest wordt en EPO in je urine is onopspoorbaar. Dit werd bevestigt en getest in een labo in Geneve na een tip van een anonieme renner. Ook contact lens vloeistof helpt.
Maar die zeep doet meer, ook de lichaamseigen EPO verdwijnt uit de urine. Maw, renners die hun EPO gebruik zo wilden maskeren, hebben in hun urine geen enkel spoor van EPO meer. En dit kan niet.
Daarop heeft dit labo uit Geneve alle urine stalen die bewaard werden in Lausanne uit de periode tussen 2003 en 2006 opnieuw gecontroleerd, en wat bleek????
17% (!!!) van alle stalen hadden geen enkel spoor van lichaamseigen EPO, die er wel hoort te zitten. Maw, verondersteld kan worden dat 17% van de stalen gemaskeerd werden, nog maw : EPO is nog lang niet weg.
Dit klinkt om te lachen maar is het niet, WADA en UWI twijfelen erover om waspoeder op de dopinglijst te zetten. Ofwel alle stalen die een zero concentratie geven aan lichaamseigen EPO ook als positief te beschouwen.
Jeetje.
Nou zeg.
Dat gold voor Ras in ieder geval dus niet. Het franse lab had dat ongetwijfeld naar buiten gebracht EN hij scoorde zogenaamd pos op Dynepo en dan moet er in iede geval epo in zijn urine gezeten hebben.
PFFFFF, wat een bericht.
17% das veel.
en nu weer dit
——————————————
In de Tour van 2007 werd nog volop doping gebruikt. Dat zegt Martial Saugy, directeur van het dopinglab in Lausanne, in Het Laatste Nieuws. “47 van de 189 renners reden op epo of bloedtransfusies”, zegt hij. “Dat konden we aantonen via stalen van de gezondheidscontroles.”
Groeihormoon
Saugy maakt zich ook zorgen over het gebruik van testosteron of groeihormonen. “Met het groeihormoon is het vandaag even erg gesteld als met epo en bloedfraude in de jaren 90. Ik merk hetzelfde gedragspatroon. hetzelfde gebruik en hetzelfde bedrog.” Volgens Saugy neemt ongeveer tachtig procent van de renners groeihormoon. Maar in afwachting van een waterdichte test bestaat er momenteel geen manier om het terug te drijven.
Maar als dat klop wat dat lab zeg vind ik het vreemd dat dit niet in de tour is uitgekomen
heeft de ASO sommige renners de hand boven het hoofd gehouden?
of heeft dat het lab van de ASO dit gedaan?
ik vind dat het UCI hierop een onderzoek moet instellen hoe dit mogelijk is geweest
@karuna: ik vraag me af of hetgeen het franse lab naar buiten heeft gebracht daadwerkelijk de bevinding van de urine van Rasmussen was. Krijgen zij e.e.a. niet anoniem? En waarom komen zij er nu mee? Hetzelfde geldt voor die zgn 3e waarschuwing en zo zijn er meer geruchten (denk o.a. aan het vermeende dopinggebruik van Lance Armstrong)
@Jan: de ASO voert geen strijd tegen doping maar een strijd tegen dopinggevallen tijdens de tour. Wat de ASO wil is een fictieve schone tour d.w.z. geen dopinggevallen tijdens de tour want dat schaadt de naam van de tour. Liefst dus een tour zonder controles. De ASO is een grote geldmachine die hele andere belangen als het wielrennen behartigd. Ik ben ook niet pro UCI maar als er een splitsing zou komen en ik moet kiezen dan kies ik voor de UCI
Sportwereld be:
Duitse politie zoekt in universitair ziekenhuis naar doping
De sectie criminele zaken van de Duitse politie heeft in het kader van een dopingonderzoek huiszoekingen uitgevoerd nabij Freiburg. De speurders vielen binnen in de lokalen van het plaatselijke universitaire ziekenhuis en in de woningen van twee dokters.
“De dokters worden ervan verdacht verboden middelen te hebben geleverd aan sportlui opdat die zich zouden kunnen doperen. Onder de sporters hoorden wielrenners”, klinkt het in een communiqué van de politie.
Het universitaire ziekenhuis van Freiburg is een van de best aangeschreven in Duitsland op het vlak van medische opvolging van atleten. In de lente kwam het instituut evenwel al een eerste keer in opspraak toen verschillende renners van het toenmalige Telekom opbiechtten dat ze in de jaren ’90 doping hadden gekregen van dokters verbonden aan het ziekenhuis. Lothar Heinrich en Andreas Schmid, die tot mei van dit jaar instonden voor de medische omkadering bij T-Mobile, werden na de onthullingen op staande voet ontslagen door het ziekenhuis.
@Andre
wij hebben die Dynepo test van Ras zoveel we konden uitgezocht misschien wil je het lezen onder:
heeft-michael-rasmussen-een-nieuw-soort-doping-gebruikt
Ik ben er onderdehand van overtuigd dat die naar buiten gekomen is (als het dus al zijn uitslag was) om politieke redenen zoals jij die zelf aangeeft.
Over die waarschuwingen zijn we ook een hele tijd bezig geweest. Ik heb uiteindeljk geprobeerd er een samenvatting van te geven die staat onder
heeft-michael-rasmussen-een-nieuw-soort-doping-gebruikt/page/7
We hebben ook heel veel geschreven onder:
menchov-voelt-zich-belazerd-door-michael-rasmussen
Als je het allemaal wilt lezen ben je even bezig, maar goed, ik denk ik geef het je maar even.
Kort samengevat: ja, ze krijgen die anoniem en er klopt geen klap van wat er gebeurd is met het lekken van die cogenaamde pos test.
Verder ben ik het helemaal eens met je idee van de ASO en de UCI.
De ASO wil overigens helemaal niet dat de UCI verdwijnt want dan komen er een heleboel onaangename taken vrij die niemand, zeker de ASO, niet wil doen.
Grappig aan al die berichten over doping in de Tour is dat je nu helemaal kan zeggen dat de beste gewonnen heeft, Ras dus.
Zo ongeveer iedereen heeft immers doping gebruikt.
Maskeringsmiddelen zijn inderdaad een groot probleem bij dopingcontrole. Zou overigens wasmiddel (organofosfaten en nog wat) niet aan te tonen zijn? Een electroforese test van EPO wordt echt niet door twee korrels wasmiddel onmogelijk. Ik vind dit voorlopig een sterk verhaal.
@karuna: het verhaal menchov-voelt-zich-belazerd-door-michael-rasmussen heb ik nog niet gelezen maar van Rasmussen heb ik begrepen dat de bewuste interviewer een suggestieve vraag aan Menchov heeft gesteld. Menchov’s engels is erg belabberd en hij heeft dit waarschijnlijk met een “yes” beantwoord waarop het artikel volgde. Rasmussen heeft gewoon nog contact met Menchov.
@FrankR
Het was een enzym dat het werk deed. Volgens de krant volstond het tijdens de de urine controle een paar korreltjes achter de voorhuid te verstoppen, en ze mee te “spoelen”.
De krant was het laatste nieuws, maar ik kan niks online vinden. Enkel de gedrukte versie van gisteren had het verhaal…
Er zijn wel een paar dingen aan die verhalen die ik niet begrijp:
Sinds wanneer is dan de epo test (urine) ingevoerd?
Want in het verhaal dat Patrick schreef lijkt het erop dat ze dus niet op epo testen voor 2006.
Doen ze dat niet standaard?
Het verhaal van Saugy is natuurlijk hartstikke waardeloos. Hij kan het dus niet bewijzen maar wakkert de achtergrond tot grote hoogte. Wat heb je daar dan aan?
En in het verhaal van Saugy begrijp ik dan ook niet hoe hij dit kan zeggen. Heeft hij de uitslagen dan van de gezondheidstesten van de Tour?
Ik weet het niet. Hij lijkt te zeggen dat b.v Ht hoog lagen van 47% v d renners maar niet boven de 50.
En tegen wat zet hij dat dan af? Tegen de gemiddelde bevolking? Kan dat? Gewone mensen vergelijken met topsporters?
Ik sta morgen niet verbaasd als alle uitspraken morgen weer terug getrokken worden.
Op de website van Healthcare switserland wordt het verhaal bevestigd. Je moet je wel “subscriben”. http://health.einnews.com/
ik heb geprobeerd een sample te kopieren maar het lukt me niet goed.
Track Athletes Told to Wear Gloves to Combat Urine-Sample Tampering 30 Oct 2007 17:57 GMT
… plastic gloves to stop sabotage with household soap or other substances that would contaminate the … as one or two grains of soap powder in a urine sample can destroy synthetic …
ONdertussen ook al op cyclingnews…
EPO, protease and the test
The urine test for EPO relies on the presence of the EPO protein and the sugars, or oligosaccharides, that are naturally attached to it in the body. Normal urine contains a certain amount of EPO, and in fact, the first therapeutic doses were purified from human urine.
The EPO synthesized by the human body has a slightly different pattern of oligosaccharides than those of the manufactured hormone, which is made in cultures of animal cells, making the drug distinguishable from normal EPO by the test.
A person who has injected synthetic EPO would show both normal human EPO and synthetic EPO “isoforms” on the test.
Since most proteases digest proteins indiscriminately, addition of the enzyme to a urine sample would destroy both the normal human EPO and the synthetic form, completely negating the test.
Nog even geduld dus.
@karuna
natuurlijk testen ze al langer op EPO.
Maar de urine stalen van 2003-2006 bevatten helemaal GEEN epo. Geen lichaamseigen en geen exogene… en daar zochten ze vroeger niet naar. Ze zochten enkel naar aanwezigheid van exogene EPO en niet de AFwezigheid ervan!!!
En ondertussen ook al op bloomberg
Athletes Fool Test of Banned Drug by Using Soap, Scientist Says
A few grains of household soap powder can destroy the banned drug EPO in an athlete’s urine sample, wrecking a test that cost $2 million to develop, said Mario Thevis, an anti-doping researcher in Cologne, Germany.
Scientists made the discovery after a former Tour de France cyclist said he was given an unidentified powder to sabotage surprise tests, said Thevis, who works at the World Anti-Doping Agency-accredited biochemistry unit of German Sports University.
“One or two tiny little granules of washing powder are all that is needed,” Thevis said in a telephone interview last week from Cologne.
Synthetic EPO, or erythropoietin, was developed to treat anemia by increasing red blood-cell production. Athletes take it illicitly to improve endurance. Authorities began checking competitors for it at the 2000 Olympics in Sydney.
“Cheats appear to have found a way around the test with backyard science,” said Robin Parisotto, a researcher in Canberra, Australia, who helped develop the test for the drug. The International Olympic Committee and the Australian government spent $2 million to develop the test, he said in a telephone interview Oct. 26 from his home.
Thevis, one of the researchers in the study, said anti- doping authorities may need to start checking for protease, a class of enzymes that destroys EPO and is in soap powder, dishwashing solution and contact-lens cleaner.
Enzymes
The body uses naturally occurring enzymes to break down proteins, such as EPO.
The drug is sold as Aranesp by Amgen Inc. and Procrit by Johnson & Johnson. They were among the world’s top-20 selling drugs last year, generating $7.3 billion between them.
There’s no reference to protease on the World Anti-Doping Agency’s list of banned substances. Olivier Rabin, the agency’s science director, was unavailable to comment, spokesman Frederic Donze said. IOC medical director Patrick Schamasch didn’t immediately respond to a phone message and e-mail seeking comment.
In May, Bjarne Riis, the 1996 Tour de France winner, said he took EPO for five years during his career. Cross-country skiers Johann Muehlegg and Larissa Lazutina gave back their Olympic gold medals at the 2002 Winter Games after testing positive for EPO.
Jesus Manzano, a former Tour cyclist who left the sport in 2003, said athletes still use EPO while training because it leaves the body quickly.
Manzano
Manzano said in 2004 that he used EPO when he was competing. He was given a red powder to use if anti-doping officials came to his home for a surprise test. He said in an interview in April at his home in Madrid that he didn’t know what the powder was.
His former team, the now-defunct Liberty Seguros, has denied wrongdoing and said Manzano acted independently.
Thevis said using soap powder would destroy all EPO in urine, both synthetic and what is produced naturally by kidney cells.
No EPO was found in 17 percent of 3,050 athletes’ urine samples examined between 2003 and 2006 by the Swiss anti-doping laboratory in Lausanne, said Neil Robinson, who helped compile the study published in this month’s edition of medical journal Clinica Chimica Acta.
“You have to be very careful when accusing anyone,” Robinson said in a telephone interview last week from his lab in Lausanne. “You can have little EPO by drinking huge amounts of water. It will also deteriorate if you’re transporting a sample a long distance, say, from Uganda.”
It also could be difficult to prove that laundry soap hasn’t come from an athlete’s clothes, Michael Ashenden, an Australian anti-doping researcher, said in an interview.
Robinson said the simplest solution to stop tampering is to urge vigilance by sports officials who collect urine samples.
“Pay attention,” he said. “And make sure athletes wash their hands first.”
Nou, dat verhaal zal dus wel kloppen. Of het allemaal doping gevallen zijn, is dus niet te zeggen, maar veel wrs wel.
Ik begin het een beetje te snappen met die zeeptoevoeging aan urine om EPO te laten verdwijnen.
Het lijkt me bij nader inzien plausibel, aangezien aan veel wasmiddelen, van BioTex weet ik het zeker, proteine afbrekende enzymen worden toegeogd om bijv. eiwitvlekken in de was te verwijderen.
Het gaat dus om het enzym. Gewone zeep zal dan vlgs. mij geen invloed hebben.
Ik vind het overigens wel op mijn lachspieren werken. Je voegt gewoon wat korrels BioTex toe aan de urine en (alle!) eiwitten worden afgebroken. Wel verdacht natuurlijk als er helemaal niets meer inzit.
Ik begrijp het verhaal wel, maar misschien wil iemand eens met me mee kijken naar:
wada-ama.org/rtecontent/document/td2007epo_en.pdf
Daar staat de epo test uitgelegd.
Wat ik er toch van begrijp is dat rhepo zich bindt aan het specifieke daarvoor bestemde anti lichaam en daardoor de streepjes op een andere plek komen te liggen. Maar natuurlijk epo zit er gewoon nog in DUS zou dat in de test gewoon naar voren moeten komen.
Bij hoog gebruik van exogeen epo houdt het lichaam op met het maken van natuurlijk epo, maar zonder exogeen epo zit er altijd wel wat natuurlijk epo in.
Wat ik bedoel is, dat ik niet begrijp dat ze dit niet eerder in de epo test gezien hebben (dat er dus niets in zat).
Misschien begrijp ik die test toch niet goed hoor, maar ik denk dus dat ze de epo en de rhepo scheiden door de rh epo aan het anti lichaam te binden.
Er moet natuurlijk www voor het adres maar dan denkt de server dat hij span ziet.
spam, bedoel ik
Dit vond ik meerdere keren op het internet voor groeihormoon
ik begrijp niet renners er zogezegd zó dol op zijn:
6. Groeihormoon
Groeihormoon stimuleert de spieren, de botgroei en de stofwsseling. Ieder mens maakt van nature groeihormoon aan in de hypofyse. Deze hormonen kunnen tegenwoordig met behulp van micro-organismen nagemaakt worden.
In werkelijkheid zijn de grote spieren een farce. De door groeihormoon opgepompte spieren zijn namelijk als lucht: niet sterk, niet krachtig maar zwak en van zeer slechte kwaliteit. Groeihormoon beïnvloedt ook de botgroei. Mensen die van nature veel groeihormoon produceren zijn vaak langer dan twee meter, mensen die hier weinig van produceren zijn extreem klein. Dus: als je groeihormoon gebruikt, groeien niet alleen je spieren maar ook je botten. Het gevolg: abnormale skeletgroei en misvorming.
Overige bijwerkingen: vochtophoping, oedeem, spierpijn, hoge bloeddruk, verminderde schildklierwerking.
@Karuna. Je hebt wel gelijk over de EPO test en de antilichamen die gebruikt worden voor extractie(double blotting). Als er geen EPO (eigen en vreemd) meer in het monster zit, valt er niets te double blotten en zie je dus ook geen banden meer …
Tja, ik weet het niet meer. Een EPO testresultaat zonder enige EPO band is zeer verdacht. Worden wellicht als “mislukt” weggemikt?
@Frank
ik dnek ook zoiets
Ik heb nog even op dat artikel gekeken wat we eerder gebruikt hebben:
http://www.nvkc.nl/publicaties/documents/2006-1-p21-27.pdf
Er staat ook iets over dat gezondheidsrapport zoals zij het noemen en het gebruik van de wiskunde, waar jij eerder naar verwees.
Ook staat er over plantenlectines die beter onderscheid zouden kunnen maken tussen de verschillende epo isovormen.
Er staat verder over het verschil in molecuul gewicht wat een onderscheidend vermogen kan zij voor detectie van epo vormen.
Maar die lijkt me toch moeilijk voor Dynepo omdat er al een verschil is in molecuulgewicht van het natuurlijk epo door de natuurlijk voorkomende epo isovormen (waarschijnlijk gewoon niet helemaal goed afgewerkt epo) en er dan dus overlap is met Dynepo
@FrankR
Het blijkt technisch mogelijk dat iemand geen enkel spoor van EPO in zijn urine heeft, vandaar dat men juridisch geen enkele stap mag/kan ondernemen.
Alhoewel de kans zeer klein is dat dit gebeurd, spreekt het wel de hele sportwereld vrij. “Untill prooven guilty”, weet je wel?
Ach ja, als je weet dat meer dan de helft van de productie van alle EPO soorten niet in het legale circuit terecht komt (bij nier – kanker – e.d. patienten) met een officieel voorschrift, dan mag je veronderstellen dat het in het illegale circuit zit.
Toen de EU dynepo toe liet voor het gebruik bij “patienten”, stond niemand stil bij het malafide gebruik van duursporters. Het bedrijf TKT, dat dynepo ontwikkelde, weigerde een staal naar dopingjager Schanzer te sturen om een test te ontwikkelen om malafide gebruik op te sporen. Die farmaceutische bedrijven hebben er ook alleen baat bij hé, dat hun producten “verkopen”.
MOet je nog weten dat dynepo al in “gebruik” was bij duursporters vooraleer het goedgekeurd werd door de instanties, officieel was het nog in ontwikkeling. Hoe komen die duursporters aan dat materiaal dat nog niet officieel in de apotheken/ziekenhuizen verkrijgbaar is? Volgens mij zijn duuratleten een zeer dankbaar testpubliek!! Tja, zolang ze maar geen apen moeten inspuiten is het al goed voor mij.
02:47
Verbeten jacht op de bedriegers in de wielersport
Achtergrond Van onze verslaggever John Volkers
REYKJAVIK – Waar was toch Michael Rasmussen toen hij zich voorbereidde op de Tour de France? Het was de meest gestelde vraag van de voorbije wielerzomer. Where on earth is Michael Rasmussen, zo kopte de Noorse onderzoeker Dag Vidar Hanstad zijn voordracht bij Play The Game, de IJslandse sportconferentie.
* Print
* Nieuwsbrieven
* E-mail dit artikel
* Meer over dit onderwerp
Stuur me mail over
Uitleg
Tijdens de Tour kreeg de term whereabouts een haast modieuze klank. Het begrip stond vooral voor de verblijfplaats van Rasmussen, de Deense drager van het geel in de Ronde van Frankrijk die zijn ploegleiding niet zou hebben verteld waar hij zich had voorbereid.
Zo werd Rasmussen ‘de bedrieger’ uit de nieuwste slagzin van UCI-voorzitter Pat McQuaid. Hij zei in Reykjavik: ‘Krijgen we ooit alle bedriegers te pakken?’
Rasmussen kreeg waarschuwingen – twee van de UCI en twee van de Deense anti-doping autoriteit – voor het verkeerd opgeven van zijn verblijfplaats. Toen de internationaal opererende dopingcontroleurs hun out-of-competitioncontrole wilden uitvoeren, belden ze aan bij een deur, waar niet werd opengedaan.
De opgegeven verblijfplaats van Rasmussen klopte niet en sindsdien is dit netelige deel van de dopingcontrole een veelbesproken onderwerp. De Australische expert Michael Ashenden, mede-uitvinder van de in 2001 ingevoerde test op epo, kwam op Play The Game met het idee om wielrenners niet meer zelf drie maanden vooruit hun verblijfplaats te laten melden, maar hen een polsbandje om te doen of een mobiele telefoon te geven met een persoonlijk gps-systeem.
Hij noemt het NoLo, van notificatie en locatie. ‘Dan kunnen we iemand testen om negen uur en niet omdat we hem niet direct vinden pas om één uur. In vier uur kunnen veel moleculen verdwenen zijn.
‘Het is ook praktischer. Op deze manier hoeven atleten geen tijd meer te besteden aan al dat informeren van de dopingautoriteiten. Het gps-systeem doet dat voor hen. Het helpt beide partijen’, sprak de Australische wetenschapper die vertelde dat er intussen dertig epo-varianten op de markt zijn verschenen. Dat bemoeilijkt het labwerk ernstig.
Ashenden kreeg voor zijn vaker geopperde plan geen bijval van McQuaid. De preses van de internationale wielrenunie UCI, die het aantal onaangekondigde controles in 2008 laat opvoeren naar 7.000, is van mening dat óók profwielrenners recht hebben op privacy. ‘Zeven dagen 24 uur volgen, ik denk niet dat zoiets het dopingprobleem oplost.’
Dag Vidar Hanstad van de Noorse School voor Sportwetenschappen deed een onderzoek naar hoe topsporters zich voelen onder de voortdurende controle van de dopingautoriteiten. Hij ontmoette weerstand en weerzin tegen het whereabouts-systeem, dat sinds 2003 in het wielrennen bestaat.
‘Sindsdien is er discussie. U mag in Mexico, Denemarken of Italië verblijven, wanneer u wilt. Niemand is geïnteresseerd. Maar dat is anders als je topsporter bent. Dan moet je je voortdurend melden. Want drie keer niet op de goede plaats zijn, drie waarschuwingen in achttien maanden, is een positief dopinggeval.’
Hanstad benaderde 292 sporters en kreeg van 236 antwoordden. ‘De meesten hadden al eens een waarschuwing gehad. De vaakst gehoorde kreet: de dag dat ik stop, zei 32 procent, zal de grootste opluchting zijn dat ik me niet meer elke dag hoef te melden.’
Voor 16 procent gold dat het hun plezier totaal vergalde. En 43 procent had er vooral moeite mee dat de regeling in andere landen gemakkelijk omzeild kon worden.
De Noor onderzocht ook anti-dopingorganisaties; 31 van de 47 stuurden het formulier terug. Meer dan de helft van de nationale organisaties wilde elke dag van hun sporters weten waar ze waren. ‘In dit Big Brother systeem is iedereen een zondaar.’
Hanstad verwees naar de zaak-Rasmussen door te melden dat van elke burger de gegevens van creditcards en gsm-gebruik bekend zijn. Voor het onderzoek dat half november naar buiten komt, kan Rabobank gerust andere bronnen hanteren.
Hanstad: ‘Lance Armstrong zei het al eerder. Ze moeten weten waar je bent. En wie heeft er nou geen blackberry?’
De jacht op trainende wielrenners stelde tot voorkort nog weinig voor, zei klokkenluider en renner Jörg Jaksche die deze zomer een heel dopingnetwerk openbaarde. ‘Ik ben de voorbije jaren vier keer out-of-competition gecontroleerd. Niet meer.’
het zal technisch inderdaad wel mogelijk zijn dat iemand dopingvrij helemaal geen epo in zijn urine heeft. B.v. wanneer iemand net terug komt van een hoogte stage. Dan heeft het lichaam geen behoefte aan nieuwe rode bloedcellen dus zal de productie van epo wel nagenoeg stilliggen voor een paar dagen.
Dit lijkt me overigens wel de enige mogelijkheid (gezond dan wel natuurlijk), maar het zal wel mogelijk zijn.
Wat ze waarschijnlijk bedoelen met in dit artikel is dat het percentage van het aantal neg epo testen veel te hoog ligt.
@manon
mooi gevonden.
Daat staat b.v. in wat wij ook steeds dachten: van de 236 renners heeft het grootste al eens een waarschuwing gehad.
EN dat er grote verschillen zijn tussen de landen.
EN dat hij zich helemaal niet zo druk dacht te hoeven maken omdat er maar zo weinig out-of-competion getest werd.
Ik vind dat wat er staat vooral in het voordeel is van Ras. Er staat stomweg waar wij zolang mee bezig geweest zijn om uit te zoeken.
Je kan toch moeilijk één renner het fietsen onmogelijk maken terwijl er zoveel meer zijn.
@Andre
Fijn dat Ras nog contact heeft met Menchov.
@manon
M.b.t. het stukje over Rasmussen en het aantal waarschuwingen wat hij heeft gehad: dit is allemaal volgens de pers en hiervoor geldt hetzelfde als het verhaal Rasmussen-Menchov. De waarheid ligt anders en hiermee zal Michael met vertrouwen met de UCI om tafel kunnen.
Na de tour heeft Michael ondertussen 3 out-of-competition controles gehad…
@all
Wat de renners ook doen en hoeveel het er ook zijn maakt mij eigenlijk geen r33t uit, enige wat ik erg vind is dat iemand (in dit geval Rasmussen) zodra hij het geel heeft gepakt bestookt wordt door (m.i. jaloers) volk als pers en deense wielerbond. Zo had ik ooit een collega die geen auto had want dat was onbetaalbaar. Alle mensen met dure auto’s waren in zijn ogen dan ook crimineel. Het systeem klopt m.i. gewoon niet, zonder dat ik uberhaupt kijk naar het gebruik. De grote renners die op Fuentes lijstje stonden (Ullrich, Basso) zijn bestraft (erger nog, Ullrich is gestopt), de mindere fietsen nog door (en “winnen” de tour). Namen van andere takken van sport blijven ongenoemd en kunnen gewoon doorgaan; bij gebrek aan bewijs gaat de zaak in de doofpot. De sport kent een eigen rechtsysteem, judged without evidence. Triest!
@Andre
Wat goed om te weten dat Ras na de Tour al 3 out-of-competion testen heeft gehad. Is alleen maar in zijn voordeel. En ze zijn negatief want anders hadden we dat allang gehoord.
Ze zijn er misschien geweest om hem ‘te pakken’, maar, zoals gezegd, als ze negatief zijn, dan is dat gunstig voor hem.
@ all
About whereabouts…
Mooi geschreven hierboven, maar ze moeten ook niet overdrijven hé.
Ik moet ook tegen mijn baas zeggen wanneer ik niet op werk zal zijn. Die betaalt mij daarvoor, zo erg is dat toch niet?
Sven Nijs heeft het ook al gezegd. Meestal ben je thuis. 3 keer per jaar een trainingskamp. Is het echt zo moeilijk om dat papier in te vullen?
Ze moeten niet invullen op welk uur ze waar zullen zjn hé? Het gaat erom waar ze slapen. En voor de meeste profs is dat thuis. Poepsimpel.
@Patrick
De praktijk geeft toch aan dat het erg afhangt bij welke bond je bent. Dat geldt misschien voor Nijs.
Maar de DCU is b.v. stuk kinderachtiger.
De waarschuwing van 6 april van Ras is er een goed voorbeeld van. We hebben het hier over 12 uur en hij zat ook nog gewoon bij een wedstrijd. Mooi dat de DCU het niet goed genoeg vond.
Dus jouw verhaal gaat maar op voor een aantal bonden. De KNWU test geen renners in het Buitenland. Dus Th Dekker zal nooit door de KNWU in Italie getest zijn. Maar de DCU doet dat wel.
@patrick
Allereerst vind ik jouw werk niet te vergelijken met een wielrenner (of andere topsporter). Zelf heb ik een grote mate van vrijheid in mijn werk waarbij mijn werkgever het niet interesseert waar ik ben maar of mijn werk maar binnen de afgesproken periode klaar is. Soortgelijk iets geldt m.i. ook voor topsporters.
Daarnaast was Rabobank, de werkgever van Rasmussen, op de hoogte waar hij was…
@Andre
Oh, wist de Rabo waar hij was? Dat is een leuk nieuwtje voor ons.
@ Andre,
onzin Andre, het whereabouts formulier dient net om die vrijheid, die in het verleden al eens misbruikt werd, in te perken.
Dus moeten ze maar zorgen dat die pietluttige administratie in orde is, net zoals andere bedienden in het bedrijfsleven.
Drie dagen onwettig afwezig? Wel neem de consequenties er dan maar bij!
nog 15 dagen en hopen dat we dan wat meer weten
@Patrick
Ik vraag me af of de renners zakenmensen zijn. Ik wil jouw baas in ieder geval niet.
Patrick: Jij werk maar 8 uur per dag
het whereabouts formulier duurt 24 uur per dag
groot verschil met jou baas
ik ken overigens geen andere werkgever waar je 7×24 uur beschikbaar moet zijn.
Jawel ikke bij mijn vrouw )
Patrick heeft een hele rare denkwijze, ik ben blij dat er niet veel zijn die zo denken. Verder wuift hij dingen die geschreven zijn weg met onzin, dat doen mensen die niets tegen feiten in kunnen brengen.
@patrick: je hebt gelijk, het is maar een briefie.
@Andre : Welke feiten heb jij dan aangebracht Andre? Je hebt gewoon gesteld dat renners “ongeveer” dezelfde vrijheidsgraad hebben als jij op jouw werk. Is dat een feit? Een bewijs misschien? Nogal pover hoor.
Er zijn een paar miljoen werknemers in de Benelux die verlof moeten aanvragen. Die op voorhand moeten zeggen dat ze niet komen werken. Omdat jij dat niet moet doen, is nauwelijks een bewijs dat het een regel is..
En de renners moeten helemaal niet 24/7 beschikbaar zijn. Ze moeten gewoon zeggen waar ze zitten. Het is de verantwoordelijkheid van de doping controleur om de controle uit te oefenen en zelfs op de renner te wachten als die niet aanwezig is. Typisch komen die jongens ook vroeg op de ochtend, dus de kans dat ze dan op hotel zijn is heel groot. Die renners moeten helemaal niet hun dagplanning aanpassen aan de dopingjagers.
Op deze plaats kan je het whereabouts formulier downloaden. http://www.cycling.org.au/Content/NavigationMenu/AboutUs/Policies/Anti_Doping_Policy/Anti_Doping_Policy.htm
Bekijk het maar eens, je moet gewoon zeggen waar je gaat slapen en welke data je op trainingskamp vertrekt. In my humble opinion komt dit overeen met het invullen van een verlofaanvraag.
Dus moeten de renners 24/7 beschikbaar zijn?? Helemaal niet. Ze mogen rustig gaan trainen, eten, op cinema gaan, gaan skiën als ze dat wensen.
Dat er wel degelijk mensen zijn die dat WEL moeten doen bewijst het volgende
De hele gezondheidszorg werkt met een 24/7 oproep systeem.
Mensen die van wacht zijn bij telecom bedrijven. De televisie… moet ik nog doorgaan?
Dus Andre : dit zijn toch redelijk wat argumenten om mijn stelling te staven.
Aan jou om er ook eens een paar op te noemen.
@patrick
ik hoef geen feiten te noemen maar een feit wat ik hier wel uit concludeer is het feit dat jij generaliseert. Wellicht moet jij braaf aan je baas opgeven waar je bent maar dat hoeft lang niet iedereen.
Volgend feit, ik ben nu nl al gestart, is het feit dat jij niet (goed) leest. Zoals ik al schreef ist Rabobank waar Rassmussen zat. Het issue waar jij nu je betoog voor hebt gehouden speelt helemaal niet in de zaak Rasmussen.
@Patrick
Ik vind dit een beetje een non discussie want ik ken geen beroep waar je 3 maanden van te voren moet opgeven waar je je bevindt. En het is niet alleen het opgeven maar ook het bijhouden van het geheel.
Plus de doping meneren wachten één uur, dus als je besloten hebt om vroeg in de ochtend eens lang in het bos te gaan wandelen (bij je huis) dan ben je mogelijk gewoon de lul.
Je wordt zo veel beperkter dan wie dan ook.
Ik heb jaren lang in de gezondheidzorg gewerkt en ja, daar moet je vaak bereikbaar zijn. Maar op vrije dagen ben je gewoon vrij. En oproepbaar is nog weer iets heel anders dan dat ze voor je deur staan. Het is allemaal veel intrusiever.
Het zal moeten, maar leuk en voor iedereen gelijk enz is heel wat anders.
@Andre
Als de Rabo wist waar Ras was dan heeft de Rabo geen poot om op te staan.
Realiseer je je dat?
@Andre,
Ik heb helemaal geen betoog voor of tegen Rasmussen gehouden. Rasmussen interesseert mij nml niet.
Maar als je me vraagt wat ik er van denk, dan denk ik dat de jongen wel degelijk aan de verboden producten heeft gezeten. Gastjes van 50 kg kunnen op geen enkele wijze jongens van 80kg volgen in een vlakke tijdrit. En dat heeft Chicken al dikwijls gedaan, dus wat mij betreft ….
Let op dit is mijn OPINIE, en die is niet te bewijzen.
Mijn statement betreft enkel en alleen het whereabouts formulier en dat gaat niet alleen over Chicken. Ik heb alleen gezegd dat je verlof aanvragen niet zo ongewoon is als jullie denken.
@ Karuna
Ik heb 10 jaar wacht gelopen voor mijn bedrijf. Ik ben ingenieur elektronica en sta met nog 3 mensen in voor het onderhoud van het telecompark van Belgacom in België.
Dit wil zeggen dat ik met een semadigit/pager/beeper/GSM constant rondloop en 24 op 24 bereikbaar ben voor de klant (Belgacom) als er een probleem zou zijn.
Tijdens die week dat ik van wacht ben, moet ik ALTIJD op 1 uur in Brussel kunnen geraken. Dit wil zeggen, dat ik niet op feestjes me mag bedrinken, ik niet kan gaan zwemmen (hoor mijn GSM nml niet), niet op reis mag enzoverder…
DIt is al de 3e job waar ik dat doe. Ik heb het ook al gedaan in de medische sector.
Alle dokters zitten in een gelijkaardig wachtsysteem. Als jij midden in de nacht een appendicitis krijgt dan wil je ook geholpen worden of niet? Als je vrouw moet bevallen toch ook? Die apothekers die je medicijnen moeten aanleveren odat jij ziek bent, die zijn even vrolijk van wacht…
Bon, nu ik je daar van overtuigd heb, kan ik je ook nog wel uitleggen dat dat wacht systeem maanden op voorhand wordt geregeld. Je hoort het goed. In januari moet ik zeggenn wanneer ik op verlof ga. Mijn collega’s mogen dan nml NIET op verlof gaan, omdat zij dan wacht moeten lopen.
En zo zijn er nog een pak jobs te bedenken hoor…telecom, ziekenzorg, televisie, sanitaire diensten…openbare water/elektriciteits zorg….
En dit is is dan nog een pak erger dan wat die renners moeten doen hé. Die renners moeten gewoon AANWEZIG zijn, moeten niet nuchter blijven, mogen wel gaan zwemmen, kunnen wel op reis wanneer zij dat willen…..
@Karuna
Op papier moeten die meneren inderdaad 1 uur wachten. Er moet ergens een grens gesteld worden niet waar?
In de praktijk doen ze dat vaak langer.
Maar onze renners (die toch van alle daken staan te roepen dat ze de fraudeurs eruit willen), willen dit zelf hé. Het duurt nml niet langer dan 5 seconden om een urine staal te frauderen. Dus moet je die out of competition controles fatsoenlijk doen of wel helemaal niet.
Zolang ze tegen doping zijn, hebben ze geen andere keus…
@Patrick
Je hebt me lang niet overtuigd.
Ik heb zelf ook jaren met een vergelijkbaar systeem te maken gehad.
Er zijn echter verschillen die IK toch wel heel belangrijk vind.
Ten eerste: jij (en ik) hebben nooit ALTIJD dienst. Dus er zijn weken dat je daar vrij van bent.
Je weet het maanden van te voren, je stelt je leven daar op af. Die en die weken kan ik alleen zus en zo. Minder ver weg enz etc.
Maar voor wielrenners geldt het altijd.
EN ze staan voor de deur, direct in je persoonlijke leefsfeer. Met een pager kan ik nog even zuchten en drie keer boos door de kamer lopen. Maar bij renners is het direct: of ik even mag kijken hoe je gaat pissen (sorry: plassen).
Ik zie een verschil! En het VOELT zeker anders.
Daarbij vraag ik me af of jouw idee van dat het alleen ‘s morgens geldt, waar is.
Dat zou betekenen dat dopingjagers alleen ‘s morgens vroeg werken. Niet erg rendabel. En in het programma Zembla gingen ze ‘s middags om 3 uur naar een hockyer.
Dan wordt het natuurlijk nog vervelender. Want dan zit je er de hele dag aanvast en moet steeds denken waar je naar toe gaat. Het verhaal van Valverde bevestigt dit.
Er zijn niet voor niks zoveel renners met een waarschuwing.
@Patrick
Het moet nu inderdaad. Maar het is ook een waardeloos systeem waarvan ik me kan voorstellen dat renners er flink de schurft aan hebben.
Verder hoop ik dat dat bloedpaspport uitkomst gaat brengen.
Ze sluiten er heus de doping niet mee uit. Maar dat hoeft ook niet, welke sociale groep is er zonder zondaars, geen een.
Het wordt moeilijker, op den duur, hoop ik.
Zoals ze het nu doen heb ik er nog mijn grote bedenkingen bij (het gaat veel te snel), zeker omdat het teveel interpreteren wordt (en dus moelijkheden gaat opleveren voor een aantal renners volgend jaar).
Maar goed, misschien ben ik daar te somber over, we zulllen het wel zien.
@ Patrick, Ik begrijp je verhaal wat betreft dat bereikbaar zijn. Ik heb zelf ook weekdiensten waarbij ik binnen een half uur in het ziekenhuis moet staan. Men kan mij bellen en er valt zelfs nog te overleggen binnen wat voor tijd. Ik ben daar dan die week op ingesteld (mag dus ook geen alcohol nuttigen) en ik vind het ook totaal geen beperking MAAR dat is dus maar een weekje. Ik hoef dan ook niet op te geven waar ik ben want ik mag gaan en staan waar ik wil als ik maar binnen een half uur rijden ben.
Wat betreft de wielrenners die moeten altijd bereikbaar zijn, ze leven volgens een vast stramine want ze moeten opgeven waar ze zijn. Iets spontaans doen zit er dus niet bij want stel je voor dat ze langskomen om te controleren. Bijvoorbeeld je wilt een avond uit eten gaan bij je in het dorp, daarvoor ben je toch echt een paar uur weg dat kan dus haast niet want stel je voor dat ze voor je huis staan.
Daarbij heb je gehoord hoe vaak renners gecontroleerd worden. Dat is helemaal niet vaak en daarvoor moet je wel volgens zo’n strak stramine leven.
Trouwens als je diensten draait kun je wel gaan zwemmen en op reis gaan want je hebt nooit continu dienst. Je kunt het gewoon gaan plannen. Als u (patrick) dat wel zo heeft dan mag u weleens naar de CAO gaan kijken want tussen de diensten moeten periodes zitten zonderen bereikbaarheidsdienst. Bij ons in de zorg moet er 6 á 8 weken tussen zitten, in die tijd kun je doen wat je wilt.
Is er nu weer een discussie losgebarsten over het whereabouts formulier? Dat is toch al weken gelden helemaal uitgemolken?
Nog maar even de officiele locatie van het formulier:
http://www.uci.ch/Modules/BUILTIN/getObject.asp?MenuId=MTI1Njg&ObjTypeCode=FILE&type=FILE&id=MzQxODA&
Graag speciale aandacht voor section 5 Quarterly Schedule met voorbeeld.
Daar moet je je verblijf van tevoren over een periode van 3 maanden opgeven AM en PM, dus 24 uren per etmaal. Dit vind ik geen triviaal verlofbriefje hoor. De problematiek ligt hem veel meer bij het doorgeven van wijzigingen.
Dan stuur je bijv. een fax, zoals MR dacht ik, en dan zegt de UCI, dat ze die nooit ontvangen hebben etc.
Verder is die hele discussie over een bureacratisch vereiste helemaal Kafka-iaans, omdat het nut van de out-of-competition testing betwistbaar is, in ieder geval voor EPO, denkelijk niet voor spiervergroters.
@Frank
Precies, EN de problematiek ligt vooral (ook) in het steeds bezig moeten zijn met het doorgeven van wijzingen.
Ahum, censuur. Het woord pissen licht op op mijn beeldscherm “Wilt U daar vooral een zuinig mondje bij trekken!” En wilt U verder gebruik van dit woord graag 3maanden van te voren schriftelijk melden! Dank U anders volgen er disciplinaire maatregelen…
Channah
Jammer dat er hier geen emoticons zijn anders kon ik er een laten schateren!
Verder, er staat een lang artikel in de Politiken (deense kwaliteitskrant). Een intervieuw met Ras.
Er staat meer maar tot zover ik het (redelijk) zeker weet, staat er het volgende:
-Ras heeft van een nederlandse journalist gehoord (!) dat er op 12 november in Utrecht een persconferentie zal zijn over het onderzoek van de Rabo.
-Ras moet het ziekenhuis in. Verwijderen van een stale plaat in zijn bekken die er nog zit van zijn ongeluk in 2006.
Er wordt Ras gevraagd of hij van te voren hoort over de uitslag van het onderzoek.
Hij zegt dat hem dat wel beloofd is.
Ontwikkeling onderzoek UCI
Er zijn veel praktische zaken geweest voor de UCI (Parijs en Reyjavik) dus zijn advokaat heeft consideratie.
Ras moet een verklaring gaan afleggen en houdt zich daarvoor paraat.
Hij LIJKT ervan uit te gaan dat hij geen straf opgelegd krijgt.
Er wordt hem gevraagd hoe het met hem gaat.
Wat ik daaruit kan halen is dat hij verder gaat met zijn leven en geen twijfel heeft dat hij volgend jaar terug komt.
Voor een nieuwe werkgever moet hij wachten op de UCI of een pro tour ploeg een mogelijkheid is.
Verder staat er nog dat duidelijk is dat hij er niet uit ligt bij zijn teamgenoten omdat hij uitgenodigd was bij het afscheid van Boogerd.
Ras geeft aan dat het hem een goed gevoel gaf en dat het leek alsof hij nog bij het team hoorde.
Volgens Boogwrd wel maar de andere teamleden hoor ik er nooit over wat ze van deze zaak vinden en of ze nog contact hebben met RAS
@manon
Lees de website van Weenink eens. Hij geeft daar toch redelijk duidelijk aan dat hij het niet eens is met wat er gebeurd is door de Rabo.
En er staat ook nu nog altijd een foto van rasmussen in zijn gele trui op de homepage van pieter weening
@ieder
Ik kan je vertellen dat Rasmussen tijdens zijn bezoek aan Boogies afscheid zowel met het ondersteunend personeel alsmede met alle renners aldaar heeft gesproken en dat was leuk om te zien.
@patrick
je hebt gelijk in de zin dat zwaardere mensen in principe een betere (vlakke) tijdrit moeten rijden echter dat die dobber niet op hoeft te gaan heb ik zelf tijdens mijn actieve fietscarriere ondervonden. Hier reed ik regelmatig “zware jongens” naar huis. Ik zie ook wel dat je het niet zegt maar wel denkt…
ik weet niet of jullie je ook opgegeven hebben voor de ‘daily’ van Ras maar daar staat een stukje over zijn ziekenhuis bezoek. Ik kan de tijdlijn niet helemaal volgen maar het lijkt erop dat ernog wat schroeven uitmoeten. Ook dat dat wel een beetje tegengevallen is maar dat hij hoopt begin november weer te gaan trainen.
Uci: er is nog geen bijeenkomst geweest omdat het nog niet mogelijk was om iedereen tegelijkertijd bij elkaar te krijgen. ras gaat ervanuit dat het geen onwil maar praktische moeilijkheden zijn die ervoor gezorgd hebben dat er nog geen bijeenkomst geweest is.
@karuna
beetje laat antwoord maar ik besef me idd wat het feit dat rabo wist waar ras was teweeg kan brengen. ik denk dan ook dat het resultaat van het onderzoek in de doofpot gaat en ras een hele grote gouden handdruk krijgt.
@ll
ras is donderdag na zijn bezoek aan nl al naar het ziekenhuis gegaan, als er nu dus nog schroeven uitgehaald moeten worden valt dat idd tegen. bij mij is er van het jaar een pen uit mijn arm gehaald hetgeen in 1-1,5 uur gebeurd was.
@Andre
De tijdslijn is dan als volgt:
donderdag de 25e de plaat eruit en afgelopen vrijdag de 20 schroeven die er ook nog in zaten.
Je punt dat de Rabo wist waar Ras zat intrigeert me erg. We hebben daar net na het hele gebeuren veel over gespeculeerd.
Ik kan nu toch weer niet laten om me af te vragen wat dat betekent.
Maar goed, laat ik niet weer van voren af aan beginnen.
Waar heeft ras dan schroeven in zitten, in zijn heup waar hij een paar jaar geleden aan geopereerd was? Als dat zo is dan was hij weer in het ziekenhuis waar ik momenteel werk. Jammer dat ik nu net vakantie was anders had ik even kunnen gaan kijken of ik hem zag.
Michael Rasmussen returned to the hospital in Verona last week. This time the Danish rider had the plate removed, that has been supporting the fracture of his femur.
“I went to the hospital last Thursday to have the metal plate removed, that was inserted last year after my crash at the Giro dell’Emilia. It took a bit longer to recover than expected. They had underestimated the size of the screws, so there were some internal bleedings. But they have now abated so much that I was able to return home on Monday. I am already walking without crutches and fell the leg becoming stronger each day
———————————————–
Dus moet hij nu weer thuis zijn
@Margie
Werk jij in Verona? Of hebben wij hier een babylonische spraakverwarring?
Ik snap het niet meer Als Rabo echt wist waar Ras was dan heeft hij toch niet gelogen Waarom is die dan ontslagen???
Of doe ik nu net alsof ik blond ben??
@Channah
Ik zat ook een beetje zo.
Maar het is natuurlijk iets wat Ras zegt. Ik geloof hem graag maar dat is niet genoeg.
Daarbij bedacht ik me ook dat het niet zegt of de Rabo wist dat Ras in Mexico of Italie zat.
Aan wat de Rooij zei zou het Mexico zijn, maar ja.
Als de Rabo wist dat Ras in Italie zat wordt het nogal ingewikkeld.
Dan kon Ras het niet zeggen omdat hij dan direct toegaf dat hij het niet aan de Uci doorgeven had. Maar dan is het spelletje van de Rabo wel heel erg onfraai.
En in dat geval wordt het wat Andre schrijft, dat gaan we echt niet te horen krijgen.
Het zou wel verklaren waarom ras zo graag aan het onderzoek van de Rabo wilde meewerken.
Als de Boerenleenbank onofficieel wist waar MR was (en wellicht in overtreding?), dan had MR gecorrigeerd moeten worden door de directeur sportief.
Als de Boerenleenbank officieel wist waar MR was, dan is hij onterecht ontslagen.
Of mis ik iets?
Gaan we verder op het nieuwe onderwerp over Ras?
deze hier wordt wel wat groot
@Alle
We gaan verder onder het nieuwe Ras onderwerp.
OKe
@ Karuna,
Toen Rasmussen destijds aan zijn heup werd geopereerd is dat in Amersfoort gebeurd als ik het goed heb. Dit is namelijk het ziekenhuis waar de Rabobank altijd komt (boogerd lag er ook met zijn knie). Dus ik dacht dat hij daar ook weer voor controle moest komen, zodoende.
okay Margie, ik snap hm.