5, 2014 | LA PRIMAVERA
Over vier dagen – zondag 23 maart – wordt Milaan-San Remo gereden. La Primavera is de eerste echte wielerklassieker van het seizoen en met een afstand van net geen driehonderd kilometer meteen de langste. Veel sprinters gaven aan deze wedstrijd niet op het programma te zetten, totdat de organisatie RCS Sport op 28 februari besloot de veelbesproken beklimming van de Pompeiana alsnog uit het parkoers te schrappen. Het wegdek op de beklimming was te slecht. Ook Le Manie – die eerder plaats moest maken voor de Pompeiana – keerde niet terug.
Positieve reacties? Jazeker, van de sprinters. André Greipel (Lotto Belisol) en Mark Cavendish (Omega Pharma-Quick Step) waren er als de kippen bij om hun deelname alsnog te bevestigen. Giant-Shimano kon hetzelfde doen, maar omdat John Degenkolb sowieso al meedeed, liet men het programma van Marcel Kittel voor wat het was. Waren er dan ook negatieve reacties? Uiteraard. Alejandro Valverde (Movistar) besloot niet deel te nemen. In zijn plaats komt snelle man José Joaquin Rojas Gil aan de start. Ook Vincenzo Nibali (Astana) twijfelt over deelname.
Milaan-San Remo
©capovelo.com
Dit jaar dus weer een sprintersbal? Het is goed mogelijk. Gestart wordt vanuit Milaan, waarna het peloton zuidwaarts rijdt richting de Ligurische kust. Eerst moet echter de Passo del Turchino beklommen worden. Een lange klim, maar zeker niet lastig, namelijk 25 kilometer klimmen aan slechts 1,4%. Bovenop deze Passo moet er honderdzeventig meter door een alom bekend tunneltje gereden worden, waarna de renners rechts aanhouden om kilometers lang langs de kust te rijden.
Vanaf hier wordt het pas interessant. Want langs die kust gaat het op en af, te beginnen met drie kleine hellingen, de zogenaamde Capi’s. De Capo Mele bijt het spits af, snel gevolgd door de Capo Cervo en de Capo Berta. Geen lastige beklimmingen, maar na 240 kilometer koers zijn ze zeker niet te onderschatten!
Na de Capo Berta gaat het peloton in vliegende vaart richting de beslissende fase. De finale wordt afgetrapt met de Cipressa, 5,5 kilometer klimmen aan een gemiddeld stijgingspercentage van 4,1%. De top van de Cipressa ligt op 22 kilometer van de aankomst. Na deze beklimming zou aanvankelijk dus de Pompeiana volgen. Het slechte weer besliste echter anders. Het wegdek ligt er immers te slecht bij om een veilige koers te garanderen. De sprinters ontvingen dit nieuws natuurlijk heugelijk, want ineens waren zij weer de grootste kanshebbers op winst in de Primavera. Maar dan moeten zij wel de bevreesde Poggio di Sanremo overleven. Wie nog iets wil, zal het hier zeker proberen. Zaak voor de sprinters om aan te klampen. De Poggio is 3,7 kilometer lang en na 290 kilometer koers doet elke meter bergop pijn. Na de top van de Poggio volgt nog een steile, gevaarlijke afdaling langs muurtjes en vangrails. Recht blijven is het devies. De laatste drie kilometer zijn dan weer vlak.
In volle finale is het altijd spannend. Kunnen de vluchters de voorsprong die ze op de Poggio uitgebouwd hebben in de afdaling behouden of vergroten? Of komt er toch een sprint? Eén ding is zeker: de finish ligt niet meer op de Via Roma vanwege eeuwig durende wegwerkzaamheden. De finish ligt nu twee straten verderop op de Lungomare Italo Calvino. In commercieel oogpunt: zal deze finish stiekem ook niet meer ruimte bieden voor de nodige hospitality?
Een voorbeschouwing kan niet zonder favorieten. Maar wordt het een sprint of niet? Dat is koffiedik kijken. Wie wel een belangrijke rol kunnen spelen, staat al vast. Peter Sagan (Cannondale) kan winnen zoals hij zelf wil. Het lukte hem echter nog niet in La Primavera. Lampre-Merida treedt aan met een sterke selectie. Sacha Modolo, Filippo Pozzato, Rui Costa, Damiano Cunego en Diego Ulissi zijn allen potentiële winnaars. Ook BMC trekt naar Milaan met een sterk blok. Philippe Gilbert en Greg van Avermaet zullen onderweg proberen aan te vallen. Thor Hushovd en Taylor Phinney zullen proberen via een spurt de zege te grijpen. Andere belangrijke namen aan de start zijn Bauke Mollema (Belkin), Arnaud Demare, Arthur Vichot (beiden FDJ), Tom-Jelte Slagter (Garmin), Sylvain Chavanel (IAM), André Greipel (Lotto-Belisol), Mark Cavendish (Omega Pharma-QuickStep), Simon Gerrans, Michael Matthews (beiden Orica-GreenEDGE), John Degenkolb (Giant-Shimano) en Fabian Cancellara (Trek). Mijn joker zet ik in op de jonge Sonny Colbrelli van Bardiani. Mocht het tot een sprint komen en hij zit er nog bij, dan is hij zeker een kanshebber. Het ligt niet in de lijn der verwachtingen dat de winnaar van de ijzige Milaan-Sanremo van vorig jaar, Gerald Ciolek (MTN-Qhubeka), zal winnen. Maar…. was dat vorig jaar ook niet het geval?
Mijn naam is Martin Faes, ik ben 21 jaar oud en ik heb een echte wielerpassie. Ik volg de studie Commerciële Economie: SportMarketing & Management aan de Hogeschool Rotterdam en ben op dit moment aan het afstuderen. In de tussentijd heb ik stage gelopen bij de Belgische WorldTour-ploeg Lotto – Belisol en ben ik bezig met het behalen van mijn ploegleidersdiploma. Mijn ambitie is om ooit een eigen wielerploeg te leiden.
Volg mij op Twitter en Facebook.