Bruyneel pleit voor lichtere Giro

De Giro d’Italia die ons nu te wachten staat mag zonder overdrijven behoorlijk zwaar genoemd worden. Nu heeft de Giro (veel meer dan de Tour) al sinds de jaren van Vincenzo Torriani een zware hang naar spektakel, dit jaar maakt heeft organisatie er wederom werk van gemaakt. Het onverharde geitenpad van vorig jaar op de Finestre is blijkbaar goed bevallen, op de Plan de Corones is er in Zuid-Tirol nog een stukje gevonden waar het onverharde parkoers op zijn toppunt met maar liefst 24% stijgt. Johan Bruyneel, ploegleider van titelverdediger Paolo Savoldelli, denkt er zo het zijne van.

gWat Bruyneel betreft had de Giro wat minder zwaar gemogen. "Deze koers is erg, erg zwaar. Ik vraag me af waarom. De interesse in de Giro was groter dan ooit vorig jaar, zoals het altijd een intense koers is tot de voorlaatste etappe. Als team manager zou ik een minder zware koers willen zien. Ik denk dat de organisatoren een beetje hun hoofd verloren hebben," aldus Bruyneel op de website van Discovery Channel.

Aan het deelnemersveld te zien zijn er nog genoeg (voornamelijk Italiaanse) topcoureurs die zich aan drie weken martelgang in de laars willen wagen. Voor de volgers is een zware koers natuurlijk leuk om naar te kijken. Of zou de organisatie van de Giro meer rekening moeten houden met de wensen van het peloton ?

5 Reacties // Reageer

5 thoughts on “Bruyneel pleit voor lichtere Giro

  1. Matthijs Bijlsma

    Ze fietsen voor de fans, dus ik vindt dat ze het zo sterk mogelijk moeten maken. Dus hoe zwaarder hoe beter…

    Ze moeten niet klagen, ze rijden tegenwoordig al bijna geen koersen meer, dus mag het wel zwaar zijn.

    Ze verdienen er toch geld mee.

    In de Ronde van Vlaanderen gaat de Koppenberg er toch ook niet uit omdat hij te zwaar is. In Parijs-Roubaix gaan ze nog steeds over het Bos van Wallers-Arenberg, terwijl dat levensgevaarlijk is, zelfs met verbouwing.

      /   Reply  / 
  2. Martin van den Bosch

    Nu noem je wel twee slechte voorbeelden op Matthijs, want volgens mij zijn zowel de Bosberg als het Bos van Wallers al eens uit koers genomen omdat ze te gevaarlijk zouden zijn ;)

      /   Reply  / 
  3. Jeroen

    Matthijs wat een onzin! Sporters sporten niet voor de fans maar omdat ze het leuk vinden en (als het goed is) hart hebben voor de sport. Waarom denk je dat er geen etappes meer van 300 a 500 km zijn in tegenstelling tot eerdere jaren? Juist, omdat het wel een beetje menselijk moet zijn. De Giro belooft spectaculair te worden, maar de organisatie moet wel luisteren naar de renners/ploegen als zij denken dat het fysiek te zwaar wordt.

      /   Reply  / 
  4. Martin van den Bosch

    Daarom denk ik niet verkeerd is dat de organisatie een beetje ingebonden heeft en de tweede (of eerste) etappe op de slotdag geschrapt heeft.

    We zullen de komende weken zien of het (zware) parcours veel invloed heeft op de fysieke gesteldheid van de renners. Een stukje onverhard wegdek lijkt me niet zo erg, voor zover ik weet hebben zich vorig jaar ook geen serieuze ongevallen voorgedaan.

      /   Reply  / 
  5. Matthijs Bijlsma

    Jeroen…

    Zonder de fans zouden de sporters er geen geld meer kunnen verdienen….

    Martin… Het Bos ligt er nog steeds verschrikkelijk bij en de Koppenberg vindt ik eigenlijk koersvervalsing, maar ja….

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>