Tour 2015: Voorbeschouwing parcours en rittenschema (3/3)

Voorbeschouwing Tour de France 2015
Parcours en rittenschema Week 3

Door: Sjors Beukeboom

Etappe 15 (19 juli)

In de derde week van de Tour gaat het algemeen klassement daadwerkelijk gevormd worden. Vandaag wellicht nog niet want alleen het eerste deel van de etappe bestaat uit hoogtemeters. De laatste zestig kilometer zijn nagenoeg vlak. De renners starten vandaag in Mende om gelijk de Côte de Badaroux op te gaan, een col van de derde categorie. Wat volgt zijn twee klimmetjes van de vierde categorie. Daarna daalt het peloton af naar de tussensprint en de col de l ‘Escrinet. Deze pukkel is aardig pittig met haar acht kilometer in lengte à 5,8%. Voor geloste sprinters is het zaak om in de afdaling en het laatste vlakke gedeelte van de etappe weer aan te sluiten bij het peloton, anders kunnen zij de dagzege op hun buik schrijven. De laatste kilometers lijken ietwat omhoog te lopen maar in de realiteit valt dit erg mee.

Etappe 16 (20 juli)

Daags voor de rustdag krijgen de renners nog een etappe van ruim tweehonderd kilometer te verduren. In de eerste helft kunnen de klassementsrenner nog wel even dagdromen, daarna is het opletten geblazen. De finale wordt ingeluid van een klimmetje die van de organisatie categorie twee heeft gekregen. De top van de laatste col van de dag, de Col de Manse (9 kilometer à 5,6%) ligt op ruim tien kilometer van de meet. Dat betekent dat de renners dalen naar de finishlijn in Gap. Deze dag lijkt gemaakt voor avonturiers maar ook goede dalers zoals Vincenzo Nibali kunnen in deze etappe wel eens stunten en kostbare secondes pakken op hun concurrenten. De televisie moet dus vast en zeker ingeschakeld worden aan het eind van de dag!

Rustdag (21 juli)

Vandaag genieten de renners van een welverdiende rustdag. De kans voor u om onze sponsoren eens te bekijken. Klik bijvoorbeeld eens op de afbeeldingen die in dit artikel staan!

Etappe 17 (22 juli)

Mocht u gisteren teleurgesteld zijn vanwege de rustdag, dan komt u vandaag als wielerliefhebber weer volledig aan uw trekken. Er staan vandaag namelijk vijf gecategoriseerde cols in het routeboek beschreven. We gaan deze Alpenreuzen even kort bij langs. De eerste helling die het peloton tegenkomt is de Col des Lèques (6km à 5,3%). Vervolgens de Col de Toutes Aures (6,1km à 3,1%). Na 96 kilometer is de top van de Col de la Colle bereikt (11km à 5,2%). Daarna volgt de zwaarste klim van de dag: de Col d’Allos. Deze pukkel is veertien kilometer lang en kent een gemiddeld stijgingspercentage van 5,5%. Na de afdaling, die overigens technisch is, van deze col dalen de renners af naar de voet van de slotklim. De Pra Loup is ditmaal van de tweede categorie. De finishlijn is namelijk niet bovenop de berg getrokken maar een flink stuk daaronder. Zodoende is de slotklim 6,2 kilometer in lengte. De dikke zes procent gemiddeld zal voor spektakel gaan zorgen. Al deze hoogtemeters worden bedwongen in 161 kilometer.

Etappe 18 (23 juli)

De renners met een zwak voor bolletjes moeten vandaag van voren rijden. Gelijk na de start in Gap is binnen 85 kilometer vijfmaal punten te verdienen. De finale wordt ingeluid met de Col du Glandon. Deze jongen heeft de status buitencategorie en dat is niet voor niks. Bijna 22 kilometer klauteren aan ruim 5%. De Gladon is zeer onregelmatig en bevat naast kilometerslange stukken van 9% ook een afdaling. Vervolgens is het dalen geblazen naar Saint-Jean de-Maurienne. Dit is echter relatief want het ultieme slot van deze achttiende etappe is nog best wel pittig. Een klimmetje van 3,4 kilometer à 8,2% en maar liefst 18 haarspeldbochten. Hopelijk zijn de klassementsrenners niet te duizelig geworden wanneer de afdaling aan de andere kant van deze pukkel wordt gereden. De slotkilometers lopen vervolgens nog vals plat omhoog.

Etappe 19 (24 juli)

De Tour de France 2015 nadert haar ontknoping en verschuivingen in het klassement kunnen vandaag zeker nog plaatsvinden. De col du Chaussy is de eerste klim die vandaag, gelijk na vertrek in Saint-Jean de -Maurienne, opdoemt. Het is vervolgens eventjes vlak voordat de Col de la Croix de Fer opduikt. Deze col heeft de status buitencategorie. De Croix de Fer is bijna 23 kilometer lang. Het gemiddelde stijgingspercentage van deze Alpenreus ligt op bijna zeven procent. Voordat de klassementsrenners voor de één na laatste keer gaan strijden om, wellicht het geel, vrijwel zeker de dagzege, moet de Col du Mollard nog bestegen worden. Op de flanken van de La Toussure barst tot slot de strijd los. Als op deze achttien kilometer (à 6,1%) lange klim geen beslissing valt…

Etappe 20 (25 juli)

Vandaag, in de voorlaatste etappe in de Tour de France, staat een relatief korte etappe op het programma. Kort maar krachtig, zo is deze rit in lijn wel te beschrijven. We vertrekken vandaag vanuit Modane. Het is dalen naar de voet van, wederom, de Col de la Croix de Fer. De renners beklimmen deze Alp vanaf een andere kant dan gisteren. In Bourg-d’Oisans begint de slotklim. Alle wielerkenners weten dan wat er te gebeuren staat: de bestijging van de Nederlandse berg. De Alpe d’Huez is het slotakkoord van de 102de editie van de Tour de France. De Alp d’Huez in een notendop: 13,8 kilometer à 8,1% waarvan het eerste deel van de klim het zwaarst is en 21 haarspeldbochten. De Grand-finale.

Blog.nl logo

Etappe 21 (26 juli)

De Tour de France 2015 is afgelopen. Vrijwel afgelopen want er moeten nog 109,5 kilometers worden afgelegd in de allerlaatste etappe van de 102de editie van de grootste wielerkoers op aarde. In deze slotrit is traditioneel weinig meer te verwachten. Traditioneel is ook de aankomst op de Champs-Élysées. Naar de rondjes in het centrum van Parijs heeft elke renner naar uitgekeken. In het bijzonder de sprinters, zij die de barre tochten door de Alpen hebben doorstaan, hebben reikhalzend naar deze etappe uitgekeken. Welke sprinter mag naast alle winnaars van de verschillende truien op het podium plaatsnemen?

Klik hier voor deel 1 van het parcours (etappe 1-7) 

Klik hier voor deel 3 van het parcours (etappe 8-14) 

Overige voorbeschouwingen, bijvoorbeeld op alle klassementen en alle etappes, kunt u vinden door hier te klikken!

 

Deze voorbeschouwing is geschreven door Sjors Beukeboom. Als beheerder van deze blog combineer ik mijn twee grootste passies, wielrennen en schrijven, tot één: schrijven over wielrennen. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Bekijk ook eens mijn LinkedIn-profiel door op de foto te klikken.

Deze voorbeschouwing is geschreven door Sjors Beukeboom. Als beheerder van deze blog combineer ik mijn twee grootste passies, wielrennen en schrijven, tot één: schrijven over wielrennen. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Bekijk ook eens mijn LinkedIn-profiel door op de foto te klikken.

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>