Voorbeschouwing: parcours, route en rittenschema Tour de France 2014

Voorbeschouwing Tour de France 2014
Door: Sjors Beukeboom
28-06-2014

Uw reclame hier? Neem snel contact op!
—————————————————————————————–

Het is weer zover! De Tour de France staat op het programma. Wielrennen.blog.nl geeft u alle informatie die u nodig heeft tijdens de aankomende 21 dagen fietsen. Hieronder vindt u informatie over het parcours, de route en het rittenschema. In onze andere artikelen kunt u aanvullende informatie vinden over deze geweldige ronde.

Bekijk onze overige voorbeschouwingen om alles over de Tour de France 2014 te weten te komen! 

Video parcours:

 

Het parcours van de Tour de France 2014 in cijfers:

De renners die aan de start verschijnen van de Tour de France 2014 in Leeds hebben 3.656kilometer af te leggen in 21 etappes:

-> 9 vlakke etappes
-> heuvelachtige etappes
-> bergetappes
->met finish bergop
-> etappe in de vorm van een individuele tijdrit
-> rustdagen

Het parcours in een paar woorden:

Een Tour de France voor echte klimmers, zo is de 101ste Tour in één zin te beschrijven. Een zeer gevarieerde Ronde van Frankrijk brengt de renners langs drie bergmassieven: de Vogezen, de Alpen en de Pyreneën. Daarnaast staat er maar één tijdrit op het programma.  Ook komen de renners kasseienstroken tegen op hun weg naar de Champs-Élysées.

 

Het parcours van dag tot dag:

 1/ zaterdag 5 juli 2014 – Leeds (UK) > Harrogate (UK) – 191 km

De eerste etappe in de Tour de France vertrekt vanuit Engeland, Leeds om precies te zijn. De etappe is relatief vlak en 190 kilometer lang. Direct op de eerste dag zullen alle truien worden verdeeld. Er zijn namelijk ook drie colletjes in het parcours opgenomen. Hoogstwaarschijnlijk zal de etappe eindigen in een massasprint en reken maar dat de organisatie het parcours zo heeft geconstrueerd dat Mark Cavendish het eerste geel zal gaan dragen.

2/ zondag 6 juli 2014 – York (UK) > Sheffield (UK) – 198 km

We blijven nog even op Brits grondgebied. De tweede etappe brengt de renners van York naar Sheffield. Over ruim 200 kilometer moet het peloton negen gecategoriseerde cols overbruggen. De Tourorganisatie heeft als doel  deze etappe op een scenario van de klassieker Luik-Bastenaken-Luik te laten lijken. Vooral de Col de Holme Moss, een klimmetje van de tweede categorie, zou voor lossers in het peloton kunnen zorgen. Ook is Jenkin Road, het pukkeltje op vijf kilometer van de finish, niet te onderschatten. De klim is slechts 800 meter lang maar wel 10.8% gemiddeld. Daarnaast heeft de klim een maximale stijgingspercentage van maarliefst 33.3%! Het parcours biedt dus kansen aan elk type renner! Kunnen de aanvallers uit de klauwen van het peloton blijven? Zien we een sterke sprinter zegevieren in Sheffield? Deelt een klassementsrenner al een eerste speldenprik uit op Jenkin Road?

3/ maandag 7 juli 2014 – Cambridge (UK) > Londres – 159 km

Etappe drie is de laatste op Brits grondgebied en brengt de renners na 155 kilometer in Londen. In Cambridge start het voltallige peloton op weg naar waarschijnlijk (weer) een massasprint. Het parcours kent geen enkele gecategoriseerde col en is nagenoeg zo vlak als een dubbeltje. Grote delen van het parcours hebben we teruggezien tijdens de Olympische wegwedstrijd in 2012. Net zoals de eerste etappe lijkt de zege weggelegd voor thuisrijder Mark Cavendish.

4/ dinsdag 8 juli 2014 – Le Touquet-Paris-Plage > Lille (Villeneuve-d’Ascq)

De vierde etappe van de Tour de France 2014 is de eerste die verreden zal worden in Frankrijk. Zonder een rustdag gehad te hebben na de overtocht van Engeland naar Frankrijk, zullen de renners ruim 163 kilometer moeten overbruggen naar Lille. Opnieuw lijkt de etappe op naam te komen van een sprinter. Een massasprint lijkt alleen te kunnen worden vermeden door valpartijen en waaiervorming. Waaiervorming is zeker niet uitgesloten vandaag, mits de wind uit de juiste richting komt.

5/ woensdag 9 juli 2014 – Ieper (BE) > Arenberg-Porte du Hainaut – 156 km

etappe 5 tour de france 2014 kasseien

De vijfde etappe is een zeer verraderlijke rit over slechts 156 kilometer. In de laatste helft van de etappe wordt het peloton over kasseien richting België gestuurd. De renners starten de etappe in Ieper en eindigen na negen kasseienstroken in Arenberg. Het zal flink strijden worden om voorin het peloton te zitten wanneer de verraderlijke stroken naderen. Topfavorieten zoals Chris Froome en Alberto Contador zien tegen deze etappe op. Het belooft een waar spektakel te worden met wie weet wel een nieuwe leider in het algemeen klassement.

Overzicht kasseienstroken etappe 5:
> van Gruson naar de Carrefour de l’Arbre, op km 87, 1.100 meter
> van Ennevelin naar Pont-Thibault, op km 103,5, 1.400 meter
> Mons-en-Pévèle, op km 110, 1.000 meter
> Bersée, op km 114,5, 1.400 meter
> van Orchies naar Beuvry-la-Forêt, op km 125,5, 1.400 meter
> van Sars-et-Rosières naar Tilloy-lez-Marchiennes, op km 131, 2.400 meter
> van Brillon naar Warlaing, op km 135, 1.400 meter
> van Wandignies-Hamage naar Hornaing, op km 140, 3.700 meter
> van Hélesmes naar Wallers, op km 149, 1.600 meter

6/ donderdag 10 juli 2014 – Arras > Reims – 194 km

Opnieuw een etappe die waarschijnlijk ten prooi zal vallen aan een explosieve man. Na 194 kilometer tussen Arras en Riems kunnen de snelle mannen zich weer onderscheiden. Ook in deze etappe moeten de klassementsmannen goed opletten. Er is wederom kans op waaiervorming bij een wind uit een gunstige richting.

7/ vrijdag 11 juli 2014 – Épernay > Nancy – 233 km

Etappe zeven kent een lange voorbereiding op een spannende finale. De renners vertrekken vanuit Épernay om bijna 235 kilometer later te finishen in Nancy. De etappe is tot aan 20 kilometer voor het einde vrijwel vlak. Op ongeveer 17 kilometer van de meet ligt de eerste col van de dag te wachten. De côte de Maron is slechts 3.2 kilometer lang met een gemiddeld stijgingspercentage van 5%. Daarna volgt de Côte de Bouflers op vijf kilometer van de streep. Deze is 1.3 kilometer lang, 7.9% gemiddeld. Sprinters die goed over heuveltjes kunnen komen lijken kanshebber voor de overwinning vandaag.

8/ zaterdag 12 juli 2014 – Tomblaine > Gérardmer – La Mauselaine – 161 km

De eerste bergetappe in deze editie van de Tour de France is de achtste rit. Tot 60 kilometer voor de streep rijden de renners over een vlak parcours. Daarna begint het echte werk. In die zestig kilometer volgen de klimmetjes elkaar snel op. We beginnen met de Col de la Croix des Moinats, zeven kilometer lang, zes procent gemiddeld. Vervolgens volgt de tweede beklimming van de dag, de Col de Grosse Pierre (3 kilometer, 7.5% gemiddeld). Tot slot klimmen de renners naar de finish op de Gerar La Mauselaine. De klim is 1,8 kilometer lang, en kent een gemiddeld stijgingspercentage van maarliefst 10.3%. De etappe is dus weggelegd voor een klimmer. Zien we na vandaag een nieuw gezicht in het geel?

9/ zondag 13 juli 2014 – Gérardmer > Mulhouse – 166 km

Veel klimmen met een vlakke finale. Zo is de rit die verreden wordt op 13 juli wel te beschrijven. Renners die zich focussen op het binnenhalen van de bergtrui, kunnen vandaag veel punten sprokkelen. De top van de laatste klim ligt op ruim veertig kilometer van de meet en biedt de sprinters kans om terug te komen in het peloton voordat er gestreden zal gaan worden om de dagzege. Deze rit door de Vogezen is voorlopig de laatste kans voor sprinters om te pronken met glorie. Morgen staan de echte klimmers in de schijnwerpers.

10/ maandag 14 juli 2014 – Mulhouse > La Planche des Belles Filles – 161 km

Een superdag voor de kijker thuis en voor de klimmers in koers. De tiende etappe tussen Mulhouse en La Planche des Belles Filles. Vandaag zullen we erachter komen wie de eerste week fietsen in Engeland en Frankrijk goed verteerd heeft en over de beste klimbenen beschikt. Één ding is vooraf zeker, we zullen veel Franse renners in de aanval zien vandaag. Naast een eventuele dagzege en veel publiciteit voor de sponsor zijn er vandaag veel bergpunten te verdienen. Wat is er nou mooier dan een Fransman in eigen land in de schijnwerpers te laten staan op Quatorza Juillet, de nationale feestdag? Daarnaast mogen de renners morgen van een rustdag genieten en met dat in het vooruitzicht mogen we een mooie strijd op alle zes klimmetjes van de dag verwachten. De finish ligt op de La Planche des Belles Filles. Vrij vertaald betekent dit de plaat van de schone dames. Wie wordt er op het podium gekust door tweede schone Franse podiummeisjes?

R1/ dinsdag 15 juli 2014 – rustdag in Besançon

Blog.nl logo

Vandaag een welverdiende rustdag op het programma.

11/ woensdag 16 juli 2014 – Besançon > Oyonnax – 186 km

De elfde etappe in de 101ste editie van de Tour de France die verreden zal worden op 16 juli brengt de renners over een afstand van 187,5 kilometer van Besancon naar Oyonnax. Deze etappe lijkt weggelegd te zijn voor de avonturiers. Na een relatief vlakke openingsfase, een heuvelachtige middenstuk en een zware finale zouden de leden van de kopgroep wel eens als eerste de lijn kunnen passeren. De etappe is naar ons idee te zwaar voor de sprinters en net niet zwaar genoeg voor de klassementsrenners.

12/ donderdag 17 juli 2014 – Bourg-en-Bresse > Saint-Étienne – 183 km

De sprinters mogen in de finale van twaalfde etappe voorin verwacht worden. De rit in lijn van Bourg en Bresse naar Saint Etienne is voorlopig de laatste vlakke etappe. Na ruim 183 kilometer zullen we weten welke sprinter na de glooiende etappe over de beste benen beschikt. De vorige keer dat de Tour de finishplaats van vandaag aandeed was in 1999. Toen won de Belg Ludo Dierckxsens. Of er weer een Belg met de overwinning aan de haal gaat is maar de vraag.

13/ vrijdag 18 juli 2014 – Saint-Étienne > Chamrousse – 200 km

 

 

Berggeiten komen vandaag tot leven. De dertiende etappe eindigt namelijk bergop. Na 177 kilometer, een col van de derde en een van de eerste categorie daarna, staat een slotklim van bijna twintig kilometer in het routeboek. De Chamrousse kent een gemiddeld stijgingspercentage van 7,3% en na deze etappe zal het algemeen klassement er anders uitzien. Naast het bergachtige profiel van de etappe mogen de renners en de kijkers thuis genieten van mooie beelden van de natuur.

14/ zaterdag 19 juli 2014 – Grenoble > Risoul – 177 km

Mochten enkele klassementsrenners gisteren niet in goede doen zijn geweest dan hebben zij vandaag de kans om zich te revancheren. Er staan namelijk drie flinke cols op het programma. De veertiende etappe van Grenoble naar Risoul is 177 kilometer lang en eindigt net als gisteren bergop. Vandaag is het geen moment vlak. De eerste col van de dag is de Col de Lautaret. Deze klim is maarliefst 34 kilometer lang maar kent een redelijk gemakkelijk gemiddeld stijgingspercentage van 3,9%. Wat volgt is de Col d’Izoard. Deze berg is gecategoriseerd als een col van de buitencategorie. Negentien kilometer lang is deze supercol met een gemiddeld stijgingspercentage van 6%. Daarna dalen de renners naar Guillestre om de slotklim voor de kiezen te krijgen. De meet ligt vandaag in Risoul en om daar te komen mogen de echte berggeiten 12,6 kilometer à 6,9% vlammen.

15/ zondag 20 juli 2014 – Tallard > Nîmes – 222 km

Na twee flinke bergritten wordt de vijftiende etappe eentje voor de sprinters. De etappe mag dan wel vlak zijn, de renners zitten wel lang in het zadel. De rit over 222 kilometer brengt de renners van Tallard naar Nîmes. Er zijn geen klimmetjes die bergpunten op kunnen leveren vandaag. Welke sprinter boekt een dagsucces in de straten van Nîmes op de laatste rit in lijn voor de rustdag?

R2/ maandag 21 juli 2014 – rustdag in Carcassonne

Blog.nl logo

Vandaag hebben de renners een rustdag. Morgen, 22 juli, vervolgen de renners hun weg weer vanuit Carcassonne.

16/ dinsdag 22 juli 2014 – Carcassonne > Bagnères-de-Luchon – 237 km

Na een welverdiende rustdag mogen de renners weer aan de bak. Er staat wederom een lange etappe op het programma die de renners van Carcassonne naar Bagnières-de-Luchon zal leiden. Ondanks dat de rit als een bergetappe beschouwd kan worden, finishen we niet bergop vandaag. In deze 237.5 kilometer lange rit staan er drie cols in het routeboek, eentje van de tweede categorie, eentje van de derde categorie en eentje van de buitencategorie. Vooral die laatste klim, de Port de Bales (11.7 kilometer gemiddeld 7,7%), is een pittige. De top ligt op 21 kilometer van de streep en vervolgens dalen de renners naar de finishplaats. Hopelijk nemen de klassementsrenner niet teveel risico in de afdaling ondanks dit een uitgelezen kans is om enkele seconden goed te maken op je directe concurrenten.

17/ woensdag 23 juli 2014 – Saint-Gaudens > Saint-Lary-Soulan – Pla d’Adet – 125 km

De zeventiende etappe is weer een bergetappe die dit keer, in tegenstelling tot gisteren, wel bergop eindigt. De afstand tussen de startplaats en de meet is niet zo groot, slechts 124.5 kilometer. Het aantal hoogtemeters is wel vermoeiend en kan daarom wel als de koninginnenrit in deze Tour beschouwd worden! De rit van Saint Gaudens naar Soulan Pla d’Adet kent namelijk vier loodzware bergen. Voordat de renners aan de slotklim beginnen moeten zij eerst drie colletjes van de eerste categorie overwinnen. Ten eerste de Col du Portillon (8,3 kilometer à 7,1%), vervolgens de Col de Peyresourde (13.2 kilometer à 7%) en tot slot de Col de Val Louron-Azet (7.4 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 8,3%). Pas na deze drie loodzware pukkels staat de slotklim op het programma. De meet, deze woensdag, ligt na 10.2 kilometer klimmen op de Saint-Lary-Soulan Pla d’Adet. Ook deze klim kent een gemiddeld stijgingspercentage van 8,3%. Deze prachtige dag zou wel eens voor schiftingen en beslissingen in het algemeen klassement kunnen gaan zorgen!

18/ donderdag 24 juli 2014 – Pau > Hautacam – 145 km

De gele-truidrager is nog allerminst zeker van zijn leidende positie in het klassement. Wil de drager van het befaamde geel na vandaag nog steeds genieten van de glorie, dan zal diegene vandaag wederom flink moeten lijden. Opnieuw niet een zeer lange etappe in de Tour maar wel een zware. Er is goed nieuws voor de vermoeide klimgeiten. Dit is namelijk de laatste bergetappe van deze 21 dagen fietsen. Dat wil niet zeggen dat de renners op hun lauweren kunnen gaan rusten vandaag. Sterker nog, vandaag staan de Col du Tourmalet en de Hautacam op het programma! De eerst genoemde is 17.1 kilometer lang en stijgt gemiddeld 7,3%, de Hautecam is 13.6 kilometer lang en stijgt 7,8% gemiddeld. Niet voor niets krijgen deze twee klimmen de stempel buitencategorie mee van de organisatie.

19/ vrijdag 25 juli 2014 – Maubourguet (Pays du Val d’Adour) > Bergerac

Nog twee kansen voor de sprinters in deze Tour. Reken maar dat de snelle mannen van het peloton deze twee kansen optimaal willen benutten na enkele superzware bergetappes de afgelopen weken. 208.5 kilometer zitten de renners in het zadel vandaag. Gelukkig is de etappe nagenoeg vlak. Wie beschikt in deze negentiende etappe nog over explosieve benen?

20/ zaterdag 26 juli 2014 – Bergerac > Périgueux – individuele tijdrit – 54 km

Ja, toch nog een individuele tijdrit in deze editie van de Tour! Op zaterdag 26 juli, de een na laatste dag in deze Tour, moeten de renners individueel en tegen de klok 54 zware kilometer overbruggen!

Etappe 20 van de Tour de France is een individuele tijdrit. De renners gaan op zaterdag 26 juli in een 54 kilometer lange tijdrit van Bergerac naar Perigueux. In Perigueux vond twee keer eerder een tijdrit plaats. De tijdrit is met 54 kilometer opvallend lang en klassementsrenners met slechte benen kunnen veel tijd verliezen. Daarnaast is er in de positieve zin een mooie kans voor specialisten om een paar plekken in het klassement te stijgen. Het is uniek te noemen dat er dit jaar slechts 1 individuele tijdrit op het programma staat. Je mag er vanuit gaan dat, zonder valpartijen op de laatste dag, op 26 juli het eindklassement vastgesteld wordt.

21/ zondag 27 juli 2014 – Évry > Paris – Champs-Elysées – 136 km

Etappe 21 is de traditionele slotetappe van de Tour de France met finish in Parijs. Op zondag 27 juli gaat het peloton over een parcours van 136 kilometer van Evry naar Parijs. De verwachting is dat de rit gemoedelijk zal verlopen en de truidragers onderweg een glaasje champagne drinken. Zoals altijd gaat er ook dit jaar weer gesprint worden op de Champs-Elysees. Vorig jaar ging Marcel Kittel er met de winst vandoor in deze laatste sprint van de Tour de France.

 

 

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>