Hoe zit het nu met die beruchte Kronplatz ?

Als er één berg is waar al sinds de presentatie van de Giro over gepraat wordt, is het wel de Kronplatz. Voordat er ook nog maar een wedstrijdkilometer over gereden is, vreest men de Kronplatz of Plan de Corones zoals hij in het Italiaans heet. De laatste zeven kilometer van de klim (2.273 m) gaan vereden worden over onverhard wegdek, net als vorig jaar op de Finestre. De slotkilometer heeft een gemiddelde stijgingspercentage van 13% en pieken tot 22 en 24%.

Vrijwel niemand ziet uit naar de beklimming en renners en ploegleiders zien op tegen de zwaarte van de berg. Uit het peloton komt vooral kritiek. Mindere renners zien het slotstuk van de woensdag vooral als verplichte kost. De toppers nemen de beklimming wel serieus. In november vorig jaar verkende Gilberto Simoni samen met mountainbikers Hubert Pallhuber en Roel Paulissen al de Kronplatz. Hij overweegt morgen op een mountainbike te rijden om zo makkelijker boven te komen. In april verkende Damiano Cunego de beklimming naar het skistation. Hij en zijn ploegmaten hadden een sneeuwruimer nodig om de top te kunnen bereiken. De ploegleiders oordelen negatief. Johan Bruyneel beschuldigde de samenstellers van het parcours dat zij hun verstand verloren hadden en Patrick Lefèvre zou het liefst zien dat het peloton in opstand kwam.

De laatste weken vonden er zelfs herstelwerkzaamheden aan het wegdek plaats, met als doel deze wat berijdbaarder te maken. De organisatie hoopt op goed weer, omdat anders die laatste kilometers onbegaanbaar zullen zijn en de koers ingekort zal moeten worden.

Hoe dank ook, de beklimming van de Kronplatz zal in ieder geval unieke tv-beelden opleveren. En daar is het de organisatie allemaal om te doen geweest !

4 Reacties // Reageer

4 thoughts on “Hoe zit het nu met die beruchte Kronplatz ?

  1. Martin van den Bosch

    Bedankt voor de link Marcel, dat ziet er toch aardig geplaveid uit. Desondanks blijft het een steile klim.

      /   Reply  / 
  2. smart essay writers

    Before you drive only one racing kilometer, there is a very large preparatory work for a large team.

      /   Reply  / 

Laat een reactie achter bij Marcel Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>